
Persvrijheid in Nederland 2009 

 

1. Omroep staat IP-adressen niet af 

vrijdag 9 januari 2009 

Omroep Gelderland wil geen IP-adressen afstaan van personen die op de website van de 

omroep hebben gereageerd op berichten over een moordzaak. De adressen vallen onder de 

journalistieke bronbescherming, stelt de omroep. Volgens een woordvoerder van het 

Openbaar Ministerie in Arnhem kunnen de adressen mogelijk informatie opleveren over de 

moord op de 44-jarige Alex Wiegmink uit Drempt. Het OM verzocht daarom donderdag de 

IP-adressen af te staan. Via een IP-adres kan worden achterhaald vanaf welke computer 

internetsites zijn bezocht. 

Bron: Novum via Nieuws.nl 

2. Aangifte tegen Alberto Stegeman 

maandag 19 januari 2009 

Luchtvaartmaatschappij KLM en Schiphol hebben aangifte gedaan tegen onderzoeksjournalist 

Alberto Stegeman van het SBS-programma Undercover in Nederland. De programmamaker 

slaagde er eind vorig jaar in om op Schiphol-Oost door de beveiliging te dringen. Daardoor 

kon hij ongestoord bij het regeringstoestel komen waarvan koningin Beatrix, de rest van de 

koninklijke familie en de Nederlandse ministers gebruikmaken. Schiphol heeft aangifte 

gedaan omdat Stegeman zonder toestemming op verboden terrein is geweest. De KLM heeft 

volgens haar aangifte tegen Stegeman gedaan, omdat de maatschappij wil dat de journalist 

niet ‘ongestraft zijn gang kan blijven gaan’. Stegeman zelf vindt de aangiftes van Schiphol en 

de KLM ‘de wereld op zijn kop’.  

Bron: de Volkskrant 

3. ED weigert IP-adres lezer prijs te geven na aangifte van Jacobs 

zaterdag 7 februari 2009 

Het Eindhovens Dagblad is niet bereid om het Openbaar Ministerie (OM) het IP-adres te 

geven van een lezer die op de website van de krant opmerkingen gemaakt heeft aan het adres 

van burgemeester Fons Jacobs van Helmond. Het OM heeft dit IP-adres de afgelopen week 

bij de krant gevorderd. Aan de hand daarvan kan de identiteit van de inzender achterhaald 

worden. Justitie wil bekijken of de persoon zich schuldig gemaakt heeft aan opruiing.  

De inzender reageerde op de website op een bericht over overvallen in Helmond. Hij vindt dat 

Jacobs de overvallen bagatelliseert. Hij schreef dat 'ze' de burgemeester maar eens moeten 

overvallen. Jacobs heeft dat als bedreigend ervaren en deed aangifte tegen het ED. 

Hoofdredacteur Henk van Weert is de afgelopen week op het politiebureau in Helmond 

gehoord. Het ED beroept zich op het verschoningsrecht voor journalisten.  

Bron: Eindhovens Dagblad 

4. Hof: inbeslagname foto's autoblad van straatrace mocht 
dinsdag 31 maart 
Het Openbaar Ministerie bleef binnen de wet toen het in 2002 bij het blad Autoweek foto's 

van een illegale straatrace in beslag nam. Deze uitspraak deed het Europese Hof voor de 

rechten van de mens in Straatsburg vanochtend. Uitgeverij Sanoma had betoogd dat de staat 

door inbeslagname de persvrijheid had geschonden. De fotograaf van Autoweek had de 

chauffeurs namelijk anonimiteit beloofd. Het Hof laat echter zwaar wegen dat justitie de foto's 

wilde hebben om een auto te identificeren die bij een ramkraak was gebruikt. Het 



opsporingsdoel had "niets te maken" met de straatrace. Het journalistieke belang moet dan 

worden afgewogen tegen de ernst van de strafbare feiten. Justitie heeft de informatie van de 

fotojournalist ook alleen gebruikt om de ramkraak op te lossen. "Daarom zijn de bronnen van 

de uitgever niet in gevaar gebracht". 

Bron: NRC Handelsblad 

5. ‘Burgemeester hield h-a-h-krant tegen’ 

dinsdag 14 april 2009 

Burgemeester Aleid Wolfsen van Utrecht heeft de verspreiding van huis-aan-huiskrant Ons 

Utrecht tegengehouden. Dat zegt hoofdredacteur Robert-Jan van der Horst van het weekblad. 

Afgelopen vrijdag is, naar nu bekend is geworden, een editie gedrukt zonder een artikel over 

de - mogelijk gedeeltelijk onterechte - pensionkostenvergoeding van de burgemeester. Van 

der Horst en Wolfsen hebben afgelopen weekend contact gehad over het artikel. “Wolfsen 

heeft blijkbaar contact gehad met onze uitgever Uitgeverij Holland Combinatie. Zij hebben 

zonder mijn medeweten opdracht gegeven 120.000 nieuwe exemplaren van Ons Utrecht laten 

drukken zonder het bewuste artikel.” Van der Horst vindt dat de persvrijheid ernstig is 

geschaad. De NVJ onderschrijft de opvatting van de hoofdredacteur.  

Bron: De Pers. 

6. Autoweek in hoger beroep bij EHRM 

woensdag 27 mei 2009 

Het Persvrijheidsfonds gaat samen met tijdschrift Autoweek (Sanoma) in hoger beroep tegen 

een uitspraak van de Kleine Kamer van het Europese Hof voor de Rechten van de Mens 

(EHRM) in Straatsburg. De Kleine Kamer besliste onlangs dat justitie zeven jaar geleden 

terecht foto’s van een illegale straatrace in beslag heeft genomen bij het blad Autoweek. De 

foto’s waren genomen op basis van anonimiteit. ‘De voor het journalistieke beroep zo 

noodzakelijke bescherming van bronnen en hiervan afgeleide bescherming van journalistiek 

bronnenmateriaal werd door Justitie in deze kwestie met voeten getreden’, stelt het 

Persvrijheidsfonds in een persbericht. En omdat het belang van journalistieke 

bronbescherming onlangs door het Europees Hof nog werd onderstreept - ondermeer in de 

zaak Voskuil - is ‘besloten om in het belang van de goede werking van de journalistiek 

hoger beroep aan te tekenen tegen dit Europese vonnis’.  

Bron: Villamedia 

7. Onnodig Dom Burgemeester straft Stentor met boycot 
donderdag 4 juni 2009 

De gemeente Kampen boycot de redactie van het regionale dagblad de Stentor voor een 

periode van twee weken. De krant is in die periode niet welkom bij persconferenties en andere 

bijeenkomsten voor de media van de gemeente. Bovendien heeft de hele gemeentelijke 

organisatie de opdracht gekregen niet in te gaan op verzoeken om informatie van de krant.De 

burgemeester van Kampen, Jan Oosterhof, uit daarmee zijn boosheid over een artikel waarin 

de handelwijze van een bouwinspecteur in Kampen aan de kaak wordt gesteld. Hij vindt dat 

de ambtenaar door het artikel wordt beschadigd. De hoofdredacteur van de Stentor Alex 

Engbers betreurt de boycot. De redactie van de Stentor stelt dat het niet gaat om de persoon, 

maar om de willekeur waarmee de gemeentelijke bouwinspectie te werk gaat. De Nederlandse 

Vereniging van Journalisten (NVJ) laakt het besluit van de burgemeester.  

Bron: Nederlands Dagblad 

 

8. ‘Geen mediacode gezinsmoord’ 



donderdag 11 juni 2009 

De Raad voor de Journalistiek (RvdJ) vindt het instellen van een mediacode voor 

gezinsmoorden - in de media vaak als gezinsdrama’s aangeduid - niet nodig. Voorop staat 

volgens de Raad dat een journalist vrij is in zijn selectie van nieuws en dat een nieuwsbericht 

zoveel mogelijk de gegevens dient te bevatten die het mogelijk maken een waarheidsgetrouw 

beeld van een nieuwsfeit te vormen. ‘Dit geldt ook voor publicaties over misdrijven, temeer 

daar deze een signaalfunctie kunnen hebben jegens burgers en overheid. Bij 

geweldsmisdrijven tegen personen kan volledigheid op het punt van de identiteit van het 

slachtoffer bovendien voorkomen dat verwarring met anderen optreedt, als gevolg waarvan 

bij derden nodeloze ongerustheid kan ontstaan’.  

Bron: Villamedia 

9. AIVD mag journalisten niet afluisteren  

donderdag 23 juli 2009 

De AIVD moet het afluisteren van Telegraaf-journalisten staken. Dat heeft de rechtbank in 

Amsterdam bepaald. Volgens de advocaat van de krant moet de veiligheidsdienst binnen twee 

dagen stoppen met afluisteren. In het vonnis is ook bepaald dat de AIVD de informatie die zij 

al heeft verkregen niet mag gebruiken of over mag dragen aan het openbaar ministerie. Het 

dagblad had samen met journalistenvereniging NVJ en het Genootschap van 

Hoofdredacteuren een kort geding aangespannen over de afluisterpraktijken van de 

veiligheidsdienst. De krant wilde details horen over de redenen achter taps op telefoons van 

onder meer journaliste Jolande van der Graaf, hoofdredacteur Sjuul Paradijs en adjunct-

hoofdredacteur Joost de Haas.  

Bron: Villamedia  

10. NVJ verbaasd over uitspraak koningshuis 

vrijdag 28 augustus 2009  

Met verbazing heeft de NVJ kennis genomen van de uitspraak in de zaak van prins Willem-

Alexander en prinses Máxima tegen Associated Press (AP). Kort gezegd: op een niet 

hinderlijke wijze foto’s maken en vervolgens publiceren van een skivakantie van het 

koninklijk huis op een openbare locatie is voortaan verboden.Door de bewegingsvrijheid van 

een persbureau zo in te perken, wordt het voor nieuwsmedia erg ingewikkeld, lees bijna 

onmogelijk om op een normale, onafhankelijke wijze verslag te kunnen doen van relevante 

nieuwsfeiten rondom het koninklijk huis.  

Bron: NVJ 

 

11. Onzorgvuldig gehandeld inzake Ravage’ 
maandag 10 augustus 2009 

De officier van Justitie heeft ‘achteraf bezien onvoldoende zorgvuldig gehandeld’ in de 

zaak van de beheerder van webmagazine Ravage. Dat schrijft minister Hirsch Ballin 

(Justitie) in antwoord op Kamervragen van D66. De webmaster werd verdacht van 

bedreiging van politicus Geert Wilders in een column. Hij meldde zich vrijwillig bij de 

politie, werd aangehouden en zijn computer werd in beslag genomen. In de brief van 

Ballin staat dat ‘het Openbaar Ministerie geen aanleiding zag de vrijheid van 

meningsuiting mee te wegen, omdat het ging om een verdenking van bedreiging met een 

misdrijf tegen het leven’. De officier van justitie in Amsterdam had volgens Ballin bij zijn 

besluit ‘over de inzet van strafvorderlijke bevoegdheden’ niet op een losse passage van de 

column mogen afgaan, maar de gehele tekst in beschouwing moeten nemen, ‘zodat de 

satirische aard op dat moment duidelijk was geworden.  



Bron: de Volkskrant 

 

12. Kort geding Herculesboek 
woensdag 30 september 

Het boek ‘De Herculesramp’ van journalist Hans Matheeuwsen is onderwerp van een kort 

geding. Twee hulpverleners willen dat passages waarin zij misstanden benoemen en kritiek 

leveren op hun leidinggevenden uit het boek geschrapt zien. De passages zijn afkomstig uit 

interviews van Binnenlandse Zaken, die tot nu toe nooit openbaar zijn gemaakt. De twee 

ambulancemedewerkers willen echter per se niet dat hun namen en citaten openbaar 

worden gemaakt. Ze vinden dat dit een te grote inbreuk op hun privacy is.  

Bron: Villamedia 

 

13. Journalist daagt Kaag en Braassem 
maandag 19 oktober 2009 

Onderzoeksjournalist Brenno de Winter en de Nederlandse Vereniging van Journalisten 

dagen de gemeente Kaag en Brasem voor de rechter. De Winter en de NVJ willen dat de 

heffing van leges voor informatieverzoeken van tafel gaat. De Winter deed op 15 maart 

een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur (WOB) en vroeg Kaag en Braassem 

informatie over de uitvoering van het verplichte ICT-beleid. De gemeente stuurde hem de 

informatie plus een rekening. Daartegen maakte De Winter bezwaar, maar Kaag en 

Braassem ging niet op zijn argumenten in. De Winter en de NVJ willen door de gang naar 

de rechter duidelijk maken dat de toegang tot overheidsinformatie een wettelijk recht is.  

Bron: AD/Groene Hart 

 

14. Wet bronbescherming in ministerraad  
donderdag 29 oktober 2009 

De ministerraad bespreekt morgen het conceptwetsvoorstel omtrent bronbescherming voor 

journalisten. De verwachting is dat het kabinet akkoord gaat met het verschoningsrecht. 

Het wetsvoorstel van minister van Justitie Hirsch Ballin werd vorig jaar al openbaar, zodat 

rechters, het openbaar ministerie, advocaten en de politie er op konden reageren. Het wordt 

naar verwachting niet meer ingrijpend gewijzigd.  

Bron: De Telegraaf 

15. Kamer breidelt de pers door post achter te houden 
vrijdag 20 november 2009 

Sinds jaar en dag kregen parlementaire verslaggevers inzage in de brieven, rapporten en 

nota's die belangenorganisaties, lobbyisten en maatschappelijke organisaties sturen naar de 

Kamer. Deze stukken bevatten veel relevante informatie over beleidsonderwerpen, 

waarvan Kamerleden tijdens debatten gretig gebruik maken. Maar begin dit jaar is de 

Kamer abrupt gestopt met openbaarmaking van deze stukken. Media zijn nu beroofd van 

een belangrijke informatiebron. Als argument voor de stopzetting van de openbaarmaking 

van de ingezonden stukken, verwijst de Kamer naar privacywetgeving, maar zonder dit te 

onderbouwen. De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) stelt daar tegenover dat 

de Kamer in strijd handelt met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, waarin 

het recht op vrije nieuwsgaring van de pers is gegarandeerd. De NVJ, de regionale 

omroepen en de Parlementaire Persvereniging (PPV) hebben de kwestie verschillende 

malen bij de Kamer aangekaart, zonder het gewenste resultaat. 

Bron: NRC Handelsblad 

 

16. Rechtbank hoort journalisten in zaak Checkpoint 



zaterdag 21 november 2009 

De rechter-commissaris van de rechtbank in Middelburg heeft gisteren PZC-verslaggever 

Emile Calon en freelance-journalist Ad Roos gehoord over 'de zaak Barbé-Checkpoint'. 

Aanleiding daarvoor was de mededeling van Ad Roos tijdens het Checkpointproces twee 

weken geleden dat er een foto zou zijn van oud-burgemeester Ron Barbé van Terneuzen en 

Checkpointeigenaar Meddie Willemsen enkele jaren geleden gemaakt op Curaçao. Naar 

aanleiding van de uitlating over de foto is het vervolg van de zaak-Checkpoint enkele 

maanden uitgesteld. De rechtbank vindt dat eerst onderzocht moet worden of er indertijd 

geheime afspraken zijn gemaakt. De verhoren van gisteren zijn onderdeel van dat 

onderzoek. Calon heeft zich beroepen op zijn verschoningsrecht en inhoudelijk niet op de 

vragen geantwoord.  

Bron: Provinciale Zeeuwse Courant 

 

17. Rijkswaterstaat wil publicatie voorkomen 

dinsdag 24 november 

Op woensdag 25 november dient in Den Haag een kort geding tussen Rijkswaterstaat en 

onderzoeksjournalist Marcel Metze. Het betreft een conflict over het nog te verschijnen 

boek ‘Veranderend Getij’, dat Metze baseerde op een gedetailleerd werk dat hij in 

opdracht van Rijkswaterstaat schreef. Daarin beschrijft Metze de zelfverkozen ingrijpende 

reorganisatie die Rijkswaterstaat uitvoerde na kritiek over de bouwfraude en bureaucratie 

en verspilling binnen de organisatie. Toen Metze een eerste versie van zijn boek 

presenteerde, wilde de top van Rijkwaterstaat het niet uitbrengen. Metze schreef daarop 

een nieuwe versie die hij zelf wil laten publiceren, iets waartoe hij contractueel gerechtigd 

zou zijn. Rijkswaterstaat wil publicatie van dit boek middels kort geding voorkomen. 

Bron: Villamedia 

18. Revu-verslaggever vrijgesproken 

dinsdag 24 november 

Revu-verslaggever Nick Kivits is maandag door de rechtbank in Den Haag vrijgesproken van 

(uitlokking van) computervredebreuk. Kivits las eind 2008 e-mails van staatssecretaris De 

Vries van Defensie, die door een ander waren gekraakt. Op basis van informatie uit de 

berichten schreef Kivits een artikel dat gepubliceerd werd in tijdschrift Revu. De 

staatssecretaris deed aangifte tegen Revu en tegen Kivits werd 500 euro boete geëist. De 

rechter achtte echter niet bewezen dat de journalist zelf '(uitlokkings)handelingen heeft 

verricht of toegang heeft gehad tot het e-mailaccount van de aangever.' Hoofdredacteur van 

Revu, Altan Erdogan, kreeg wel een boete van 450 euro.  

Bron: ANP 

 

19. Geen staatsgeheimen gevonden bij journalist 
dinsdag 24 november 

De rijksrecherche en het Openbaar Ministerie (OM) hebben geen staatsgeheime 

documenten van de inlichtingendienst AIVD gevonden bij Telegraafjournaliste Jolande 

van der Graaf. Volgens een woordvoerster van het OM blijft de journaliste voorlopig nog 

wel verdachte. Behalve dat er geen staatsgeheimen zijn gevonden, werd begin november 

duidelijk dat er een onderzoek loopt naar de mogelijk onrechtmatige en intimiderende 

manier van verhoren van één van de verdachten, de partner van de AIVD-medewerkster. 

Die intimidaties hebben de rechercheurs uit de verslagen gehouden, aldus zijn advocaat 

Van den Elzen. Hij heeft inmiddels een geluidsopname van één van de verhoren gehoord, 

waarin de intimidaties wel naar voren komen. ,,De ondervragers hebben ook regelmatig 

met hun vuist op tafel geslagen dat het zo echt niet langer kon. Verder hebben ze mijn 



cliënt uitgescholden voor tuinkabouter, autist en egoïst. ,,De officier van justitie heeft 

toegegeven dat er dingen zijn gebeurd die niet door de beugel kunnen.'' 

Bron: ANP 

20. Politie mocht camera niet in beslag nemen  

woensdag 20 januari 

De politie Rotterdam-Rijnmond is haar boekje te buiten gegaan door een videocamera van 

een man in beslag te nemen in zijn eigen woning. In november kwamen drie inspecteurs en 

twee politieagenten in de woning om een huisbezoek af te leggen. De gemeente vermoedde 

dat er zes bewoners in het pand zouden wonen, maar dat bleek niet zo te zijn. Een 

bewoner, Bart van den Berg, uitte zijn bezwaar tegen het bezoek, maar liet de ambtenaren 

gedwongen binnen en filmde het voorval. Na een paar waarschuwingen pakte een agent de 

gsm met camera af. PvdA-wethouder Hamid Karakus erkent dat de politie over de scheef 

is gegaan door de camera af te pakken. De NVJ is opgetogen dat de gemeente de fout 

erkent. "We zijn er blij mee dat de wethouder - in ieder geval in de gemeente Rotterdam - 

de politie erop wijst dat ambtenaren een publieke functie vervullen en dus opnames maken 

moeten accepteren." 

Bron:  NU.nl/Brenno de Winter 


