
Persvrijheid in Nederland 2010 
 

1. Pers zaak-Wilders niet welkom in rechtbank  

13 januari 2010  

Journalisten kregen woensdagochtend geen toegang tot het Amsterdamse paleis van justitie 

waar de rechtbank de bezwaren van Geert Wilders tegen zijn vervolging heeft behandeld, Een 

woordvoerder van de rechtbank heeft dat woensdagochtend meegedeeld aan de journalisten, 

die niet naar binnen mochten in het gerechtsgebouw. 

Bron: ANP 

 

2. Boete voor Stegeman 

28 januari 2010 

Het Openbaar Ministerie heeft onderzoeksjournalist Alberto Stegeman een boete van 2500 

euro opgelegd voor het binnendringen van een hangar op Schiphol waar een 

regeringsvliegtuig stond opgesteld. Stegeman toonde eind 2008 aan hoe hij met een vervalste 

KLM-pas het terrein kon betreden en deed daarvan verslag in het SBS-programma 

‘Undercover’. Stegeman heeft al aangekondigd het schikkingsvoorstel niet te zullen betalen. 

Bron: Novum.  

 

3. Vordering tegen Culemborgse Courant 

15 februari 2010 

De Arnhemse officier van Justitie wil de gegevens hebben van alle bezoekers van de site 

Culemborgsecourant.nl gedurende de eerste vier dagen van dit jaar. De vordering heeft 

betrekking op de berichtgeving over de incidenten in Terwijde tussen inwoners van 

Marokkaanse en Molukse komaf. Er kwamen veel reacties binnen op de berichtgeving. In het 

kader van zijn onderzoek meent Justitie belang te hebben bij inzage in alle verkeersgegevens 

van de site. Volgens Marnix Kreyns, jurist en directiesecretaris van de Koninklijke BDU 

Uitgevers en woordvoerder namens de uitgever en hoofdredactie is de vordering niet terecht 

en zullen er geen gegevens worden afgestaan.  

Bron: Culemborgse Courant 

 

4. RTL forceert vrijgave Irak-stukken 

18 februari 2010 

De Raad van State heeft premier Balkenende opgedragen om stukken uit ministerraden die 

handelen over politieke steun aan de inval aan Irak, aan RTL Nieuws te overhandigen. 

Adjunct-hoofdredacteur Pieter Klein zegt het ‘jammer’ te vinden dat de informatie komt nadat 

de commissie Davids al heeft gerapporteerd. Er worden geen inhoudelijke informatie of 

persoonlijke beleidsopvattingen geopenbaard, maar procedurele stukken. Verslagen en 

notulen van de ministerraad hoeven van de Raad van State niet te worden overhandigd.  

Bron: Trouw 

 

5. De Stentor weigert afgifte ip-adressen 
25 maart 2010 

Het OM verzocht De Stentor om een ip-adres van een onbekend persoon die op de website 

meldde dat een verdachte van doodslag in een ambulance wegreed. Volgens De Stentor 

wordt met de afwijzing van de terbeschikkingstelling van het ip-adres conform de richtlijn 

van de NVJ gehandeld. 25 maart 2010. Recentelijk had de Culemborgse Courant op 

dezelfde gronden met succes een verzoek van de Arnhemse officier van justitie naast zich 

neergelegd. 

Bron: NVJ 



6. Fotograaf woedend om verbod expositie 
24 maart 2010 

Politieke partijen in Haarlem zijn met stomheid geslagen over de verwijdering van een foto-

expositie uit de Stadsbibliotheek in Haarlem. De SP en D66 willen opheldering van het 

(demissionaire) college hoe het kan dat zomaar een tentoonstelling wordt afgebroken. Dat 

werd gedaan door directeur Lotte Sluyser van de bibliotheek. 

Bron: De Telegraaf 

 

7. Peter R. de Vries mag beelden niet uitzenden  

9 april 2010 

Misdaadverslaggever Peter R. de Vries mag de opnames die hij met een verborgen camera 

in een tbs-kliniek in Vught heeft gemaakt van de tot levenslang veroordeelde Koos H. niet 

uitzenden. Dat heeft de rechter in Amsterdam vrijdag bepaald. 

Bron: ANP 

 

8. Omroep West weigert openbaarmaking IP-adres  

19 april 2010 

De regionale recherche Haaglanden heeft Omroep West maandag gesommeerd het IP-adres 

te overhandigen van iemand die vorige week vrijdag een reactie heeft geplaatst op 

Westonline.nl. Omroep West weigerde dat. De reageerder in kwestie, Mohammed, liet op 

Westonline.nl een reactie achter op het bericht over een dodelijke steekpartij in de Haagse 

Schilderswijk.  

Bron: RTV West 

 

9. Kort geding tegen OM van de baan 

21 april 2010 

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft onder druk van een kort geding berichtgeving op haar 

site over onderzoeksjournalist Alberto stegeman aangepast. In de melding van 15 april staat 

onder meer dat Stegeman “een aantal zaken [heeft] verdraaid en gemanipuleerd.” Omdat de 

aantijgingen niet als feiten worden gepresenteerd laat Stegeman het er voorlopig bij zitten. 

De strafzaak tegen Stegeman ligt nog bij de rechter. Stegeman toonde eind 2008 aan hoe hij 

met een vervalste KLM-pas een hangar op Schiphol kon binnendringen.  

Bron: Villamedia 

 

10. Politie wil beelden van Froeks.tv 

29 april 2010 

Politie Fryslân heeft de Friese online-jongerenzender Froeks.TV gevraagd een video af te 

staan waarop een vechtpartij in de binnenstad van Leeuwarden is te zien. De beelden tonen 

hoe een politieman tegen de grond wordt geslagen bij een handgemeen met een groep jonge 

mannen. De politie wil de beelden gebruiken als opsporings- en bewijsmateriaal. De 

redactie van Froeks.TV heeft besloten niet aan het verzoek van de politie mee te werken.  

Bron: Villamedia 

 

11. Geen hoger beroep in Wob-zaak 

26 mei 2010 

De gemeente Kaag en Braassem gaat niet in hoger beroep tegen een uitspraak van de 

rechter over het kosteloos verstrekken van informatie uit Wob-verzoeken. Een aanbod van 

de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) om de kosten van het proces te betalen, legt 

verantwoordelijk wethouder Floris Schoonderwoerd naast zich neer. Kaag en Braassem zal 

indieners van een WOB-verzoek niet langer vragen om leges of kopieerkosten. De 



rechtszaak was aangespannen door freelance journalist Brenno de Winter, die informatie 

had gevraagd over de verplichte ICT-taken die gemeenten moeten uitvoeren. 

Bron: Leidsch Dagblad 

 

12. Omroep West negeert verzoek politie 

28 mei 2010 

De politie Haaglanden heeft opnieuw bij Omroep West aangeklopt voor ip-adressen van 

mensen die hebben gereageerd op de website van RTV West. En ook in dit geval weigert de 

omroep de gegevens af te staan. Hoofdredacteur Jan van Vegchel noemt de weigering en 

principiële zaak: “Wij geven geen informatie over onze bronnen als die dat niet willen, 

zelfs niet aan de politie.” Ditmaal betreft het reacties onder een nieuwsbericht over een 

roofoverval in Zoetermeer, eerder deze maand. Daarbij overleed de mishandelde bewoner 

aan een hartaanval. De politie zegt een of meer van de reageerders van een misdrijf te 

verdenken.  

Bron: RTV West 

 

13. Vrijspraak voor AIVD’ers in Telegraaf-zaak 

woensdag 14 juli 2010 

De rechtbank van Haarlem heeft twee voormalig medewerkers van de Algemene 

Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) vrijgesproken van het lekken van 

staatsgeheimen naar de Telegraaf. De rechter vindt het bewijsmateriaal verkregen door het 

afluisteren van een journalist onrechtmatig, omdat de inzet van een telefoontap op 

journaliste Jolande van der Graaf disproportioneel is. In de krant verschenen vorig jaar 

maart enkele artikelen over de inlichtingendienst AIVD in de aanloop naar de oorlog in 

Irak, gebaseerd op materiaal van de AIVD. Het Openbaar Ministerie had twee en drie jaar 

cel geëist. Het OM heeft laten weten tegen de uitspraak in beroep te gaan.  

Bron: Villamedia 

 

14. De Winter verliest rechtszaak tegen VNG 

vrijdag 27 augustus 2010 

De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) is geen bestuursorgaan waarop de Wet 

openbaarheid van bestuur van toepassing is. Dat heeft de bestuursrechter in Arnhem 

bepaald. Praktisch gesproken betekent dit dat de VNG documenten over falend ICT-beleid 

niet hoeft te openbaren. De zaak was aangespannen door onderzoeksjournalist Brenno de 

Winter, die van mening is dat de beleidsdocumenten onder de Wet openbaarheid van 

bestuur (Wob) horen te vallen. Maar aan die inhoudelijke toetsing kwam de rechter niet toe. 

De Winter tekent hoger beroep aan bij de Raad van State.  

Bron: Villamedia 

 

15. Brandbrief om dreigende overheidscensuur 

woensdag 15 september 2010 

Diverse Nederlandse maatschappelijke organisaties, bedrijven, wetenschappers en bloggers 

hebben vandaag een brandbrief gestuurd aan minister van Justitie Hirsch Ballin. De minister 

werkt aan een nieuw wetsvoorstel dat bestrijding van computercriminaliteit moet 

vereenvoudigen. Volgens de organisaties gaat het echter om een disproportionele inperking 

van fundamentele rechten die overheidscensuur in de hand werkt. Digitale rechtenbeweging 

Bits of Freedom is initiatiefnemer. Onder meer de Nederlandse Vereniging van Journalisten 

(NVJ), omroepen, experts uit de academische wereld en prominente blogs en bloggers hebben 

de brandbrief ondertekenend.  

Bron: Bits of Freedom 



 

16. Bert Brussen vervolgd voor haatzaaien 

11 augustus 2010 

Journalist Bert Brussen wordt naast bedreiging nu ook haatzaaien ten laste gelegd. Dat 

meldt zijn advocaat Jens van den Brink na het verhoor van de journalist op het 

politiebureau in Utrecht. Brussen moest zich melden over een Twitterbericht waar hij een 

screenshot van plaatste en waarin een beloning werd uitgeloofd voor het doorsnijden van de 

keel van Geert Wilders. Het Openbaar Ministerie (OM) wil dat Brussen de tweet 

verwijdert, wat hij weigert. Brussen hoort “binnen enkele maanden” wanneer de zitting 

plaatsvindt.  

Bron: Media Report / Radio 1 / GeenStijl 

 

17. EHRM: Nederland fout inzake AutoWeek 

14 september 2010 

De Nederlandse Staat heeft de zaak tegen Sanoma Uitgevers voor het Europese Hof voor de 

Rechten van de Mens (EHRM) verloren. Het Hof oordeelde dat Nederland de vrijheid van 

meningsuiting, zoals vastgelegd in artikel tien van het Europees Verdrag van de Rechten 

van de Mens, heeft beperkt door uitgave AutoWeek in 2002 te dwingen foto’s af te staan 

die waren gemaakt voor een artikel over een illegale straatrace in Hoorn.  

Bron: Villamedia 

 

18. Meppeler Courant haalt anti-islamcartoon van site 

14 september 2010  

De Meppeler Courant heeft afgelopen zondagavond in allerijl een cartoon van de website 

verwijderd. Het betrof een afbeelding waarop een islamitische man oraal bevredigd wordt 

door een vrouw. De cartoon, geplaatst op zaterdag 11 september, verwijst via de tekst naar 

de ramadan. Lezers reageerden geschokt. Hoofdredacteur Hans van Velzen noemde de 

afbeelding gisteren 'beledigend en scabreus'. ,,Dit zul je normaal absoluut niet in onze 

media aantreffen", zegt hij. Wie de cartoon plaatste, is onbekend. De website van de krant 

staat open voor bijdragen zonder controle vooraf. Dat blijft zo. De krant hecht aan 

'laagdrempeligheid'. De site van de krant is onbereikbaar gemaakt voor het ip-adres 

vanwaar de cartoon is verstuurd. 

Bron: Meppeler Courant 

 

19. Cartoonist Nekschot niet langer vervolgd 

21 september 2010 

De cartoonist die werkt onder het pseudoniem Nekschot wordt niet vervolgd. Dat heeft het 

Openbaar Ministerie (OM) vanmorgen aan de cartoonist en zijn raadsman in een 

persoonlijk gesprek laten weten. Het OM is van oordeel dat de cartoons en de teksten 

strafbaar zijn, maar heeft besloten de zaak te seponeren. Nekschot verwijderde in mei 2008 

de gewraakte teksten en tekeningen en bracht deze niet opnieuw online.  

Bron: Villamedia 

 

20. Paardenhandelaar eist geld van Stegeman 

30 september 2010 

De paardenhandelaar die in een aflevering van Alberto Stegeman werd weggezet als 

vermeend malafide, eist een schadevergoeding van 450.000 euro. Ze beweert financieel, 

geestelijk én lichamelijk kapot te zijn gemaakt. De paardenhandelaar liet de uitzending via 

de rechter verbieden, maar Stegeman tekende succesvol beroep aan en won de rechtszaak. 



Wel moest hij ervoor zorgen dat de vrouw onherkenbaar in beeld werd gebracht. Volgens 

de vrouw is ze niet onherkenbaar genoeg in beeld gebracht. 

Bron: RTL Boulevard 

 

21. Smit en Storms begraven strijdbijl 

13 december 2010 

Het slepende conflict tussen zakenvrouw Nina Storms en journalist Eric Smit lijkt, buiten 

de rechtszaal, te zijn opgelost. De twee waren al ruim vijf jaar in conflict vanwege de 

publicaties van journalist Smit- voor diverse media - over Storms. Komende drukken van 

‘Nina, de onweerstaanbare opkomst van een powerlady’ zullen vergezeld gaan van een 

uitgebreide bijlage, meldt Storms’ woordvoerder Kay van de Linde. De bijlage wordt 

geschreven door Eric Smit en zal ingaan op enkele door Storms bestreden passages. De 

overeenkomst betekent dat Storms alle lopende rechtszaken tegen de journalist intrekt. 

Bron: NU.nl 

 

22. Justitie vordert IP-adressen van Crimesite 

14 december 2010 

De website Crimesite heeft een ‘vordering verstrekking gebruikersgegevens internet ex art 

126 na SV’ ontvangen.  Justitie wilde hiermee 2 IP-adressen achterhalen van personen die 

een reactie op een artikel hadden achtergelaten op de website. In overleg met de juridische 

afdeling van de NVJ heeft de hoofdredacteur van Crimesite gemotiveerd geweigerd deze 

gegevens te verstrekken. Vooralsnog heeft justitie geen verder actie ondernomen.   

Bron: NVJ  

 

23. Rechtbank stelt RTL in gelijk 

23 december 2010 

RTL Nieuws hoeft geen leges aan de gemeente Leerdam te betalen voor informatie die werd 

opgevraagd op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (WOB). Dat bepaalde de 

rechtbank Dordrecht gisteren in een beroepszaak die de nieuwsrubriek had aangetekend tegen 

de gemeente. De rechtbank oordeelde dat de WOB het publieke belang dient - dus geen 

individueel belang - en dat de kosten die daaruit voortvloeien voor rekening komen van de 

gemeente. 

Bron: Villamedia 

 


