Bijna 8 klachten persalarmering per dag

vrijdag 12 september 2014

Sinds dat politieperskaarthouders is gevraagd om klachten over persalarmering te melden bij de politie en een cc door te sturen naar NVJ/LPP zijn er 108 klachten binnengekomen. Het emailadres persalarm@politieperskaart.nl werd 14 dagen geleden geopend (bijna 8 klachten per dag). De meeste klachten gaan over 'geen persalarm', tot te laat persalarm en in enkele gevallen over twitterfoto’s van de politie.

In het overleg tussen de NVJ en Nationale politie van 20 augustus is gebleken dat er nog steeds veel klachten zijn over een vlotte en complete alarmering van de pers bij incidenten. De politie wil hier, in samenspraak met de meldkamers, werk van maken en startte eind augustus een pilot die drie maanden zal duren.  

Bij alle eenheden, dus per regio, is een contactpersoon benoemd aan wie perskaarthouders klachten over gemiste meldingen/incidenten kwijt kunnen. Aan perskaarthouders is gevraagd om de gemiste incidenten actief te melden en een cc door te sturen aan persalarm@politieperskaart.nl, zodat de NVJ/ LPP de meldingen ook centraal kan monitoren.

De contactpersonen bij de politie-eenheden koppelen de uitkomst van de klachten terug aan de perskaarthouders. Hiermee wordt ervoor gezorgd dat er direct feedback wordt gegeven over gemiste incidenten en dat de contactpersoon direct actie kan ondernemen om de meldprocedure bij de meldkamers te verbeteren.