Drie Google-tools voor journalisten

vrijdag 15 juni 2012

Volgens Peter Barron, director external relations van Google en voormalig editor voor het BBC-programma Newsnight, hoef je geen hoogstaande technologische kennis te hebben om complexe datasets te vertalen in aantrekkelijke infographics en visualisaties. Tijdens de NVJ-bijeenkomst It’s the Content, stupid’ op 13 juni gaf hij drie voorbeelden die de journalist wellicht zal interesseren.

Foto: Ilvy Njiokiktjien

Datajournalist Jerry Vermanen maakte een interactieve graphic voor NU.nl, die laat zien welke voetbalclubs leveranciers zijn van de voetballers die meedoen aan het EK 2012. De infographic kwam terecht in het datablog van The Guardian. En Peter Barron haalde het voorbeeld van Vermanen aan tijdens zijn presentatie over het gebruik van data uit internet. ‘Een fascinerende manier van journalistiek bedrijven’, aldus Barron. Kijk, daar kun je mee thuiskomen.
Volgens Barron hoef je geen hoogstaande technologische kennis te hebben om complexe datasets te vertalen in aantrekkelijke infographics en visualisaties. Drie voorbeelden die de journalist wellicht zal interesseren.

Google Insights for Search
Insights for Search laat zien wat mensen zoeken via de zoekmachine van Google. Volgens Peter Barron kan dit een fantastische bron voor journalistieke verhalen zijn. Je kunt op verschillende manieren interesses naar boven halen: zoektermen, periodes, zoektermen in het nieuws, twee zoektermen tegen elkaar afgezet.
Bijvoorbeeld: wie is gedurende de afgelopen jaren populairder: sinterklaas of de kerstman?
Of: trends rondom popfestival Pinkpop: de editie in 2011 was populairder dan 2010; de editie van 2011 was succesvoller met Coldplay en Foo Fighters dan de editie in 2012 met Bruce Springsteen.

Google Fusion Tables
Hiermee kunnen diverse soorten data worden geïmporteerd, bijvoorbeeld door een CVS-bestand te exporteren vanuit Excel of spreadsheets van Google Docs. De data kunnen vervolgens op de kaart worden gevisualiseerd. Klik hier voor voorbeelden.

CERN People via Google+ en YouTube
Een nieuwe manier om via diverse platforms video’s uit te zenden. De Britse televisieproducent Films of Record zendt korte documentaires uit via Google+ en You Tube over CERN, het Europese Centrum voor Deeltjesonderzoek, als opmaat naar een langere documentaire over dit centrum. De films volgen een aantal fysici gedurende het hele jaar en bieden kijkers de kans om direct te reageren.