Heb je vragen? Bel 020-303 97 00

Hebben we nog journalisten nodig?

9 april 2015

Hebben we nog journalisten nodig? Waarom leiden we eigenlijk nog journalisten op? Er zitten er een paar duizend werkloos thuis, dus we hebben er genoeg zou je zeggen. Of hebben we juist behoefte aan een frisse jonge garde journalisten? Innovatiestrateeg Marianne Zwagerman praat maandag 13 april met vijf jonge journalisten en met Stef van Grieken (Google) en Frits van Exter (Vrij Nederland) over opleiden en de beroepspraktijk. Dat gebeurt tijdens de Nyenrode Ronde Tafel Conferentie VII ‘Journalistieke Vernieuwing’ in Den Haag. Lees nu alvast haar bijdrage.

Waarom leiden we eigenlijk nog journalisten op? Er zitten er een paar duizend werkloos thuis, dus we hebben er genoeg zou je zeggen. Je koopt toch ook geen nieuwe schoenen als je nog vijf goede paren hebt staan? En waarom zou iemand nu nog journalistiek willen gaan studeren? Kies liever een vak met baanzekerheid, leer websites programmeren of zo.

Of hebben we juist dringend behoefte aan een frisse jonge garde journalisten? Mensen die andere dingen kunnen dan hun klassiek geschoolde voorgangers? Ondernemers die kunnen datascrapen en die weten hoe ze als contentretailer zelf hun stukken viraal kunnen laten vliegen via sociale media. Die veel efficiënter zijn dan de generatie die nog weet hoe een telex eruit zag, bronnen kunnen aanboren en kunnen factchecken.

En leren ze dat nu eigenlijk allemaal wel op de diverse opleidingen? Ik vraag het maandag 13 april tijdens de Nyenrode Ronde Tafel Conferentie VII ‘Journalistieke Vernieuwing’ aan vijf jonge, verse journalisten. Hoe kijken zij terug op hun opleiding nu ze een of twee jaar aan het werk zijn als journalist? Sloot het aan bij de realiteit?

Aan Stef van Grieken van Google vraag ik hoe hij daar als nerd naar kijkt. Hij droomt van een maatschappij waarin alle data voor iedereen beschikbaar is. Hebben we dan nog journalisten nodig? En wat moeten die dan (anders) doen?

Met Frits van Exter van Vrij Nederland filosoferen we over wat van de oude journalistieke waarden mee moet naar de nieuwe journalistiek. Hoe bewaken we de ethiek en de zorgvuldigheid? En hoe is hij de Vrij Nederland-redactie aan het omvormen naar een pageviewhongerige roedel die toch niet de kwaliteit uit het oog verliest? En welke businessmodellen passen daarbij? De zaal mag, nee moet, meepraten.

Marianne Zwagerman

Terug naar vorige pagina