Heb je vragen? Bel 020-303 97 00

Hulp bij belastingaangifte

11 februari 2016

Hulp bij belastingaangifte NVJ Zelfstandigen biedt net als vorige jaren een belastingaangifte service aan voor haar leden. Vanaf februari 2016 is een belastingadviseur regelmatig aanwezig op het NVJ-secretariaat, die de aangiften over  2015 verzorgt. De aangifte wordt na invulling door haar elektronisch verzonden.

Deze service is bedoeld voor zelfstandigen zonder personeel, die hun administratie zelf bijhouden, die naast hun praktijk ook in loondienst werken en/of met inkomsten uit overige werkzaamheden. Deze service is niet bedoeld voor mensen die werken vanuit rechtsvormen zoals VOF en BV.

Na aanmelding wordt een checklist verstuurd zodat duidelijk is wat nodig is ter voorbereiding van de aangifte.

Eerst uitstel aanvragen

Voor alle leden die zich aanmelden zal uitstel aangevraagd worden via de regeling voor belastingconsulenten, bij deze uitstelregeling wordt geen bevestiging aan de belastingplichtige zelf gestuurd, maar pas in mei of juni aan de belastingconsulent. Leden die voor de eerste keer gebruik maken van de aangifteservice wordt gevraagd NAW-gegevens, geslacht, geboortedatum, sofinummer en het soort aangiftebiljet (particulier of ondernemer) door te geven van henzelf en hun fiscale partner. Wie zelf al uitstel heeft aangevraagd dient dit bij aanmelding door te geven. Wanneer er vorig jaar bij een andere belastingconsulent uitstel is aangevraagd, dient er bij die belastingconsulent te worden afgemeld, zodat deze geen uitstel voor 2015 gaat aanvragen.

Kosten

De kosten zijn 125 euro per afspraak, tenzij er meer tijd nodig is dan afspraaktijd van anderhalf uur. De extra tijd zal tegen het tarief van 78 euro per uur in rekening worden gebracht. De tarieven zijn inclusief 21% btw.

Enkele of dubbele afspraak?

Normaliter is de afspraak van anderhalf uur voldoende voor een aangifte inclusief de aangifte van de fiscale partner. In een aantal gevallen is het aan te raden een dubbele afspraak te maken, zodat er voldoende tijd is om de aangifte af te ronden. Mocht de dubbele afspraaktijd niet nodig blijken, dan zal deze tijd niet in rekening gebracht worden. Het is ook mogelijk om een afspraak van anderhalf uur te maken en daarna een vervolgafspraak te maken als de anderhalf uur niet voldoende blijkt. Dit kan handig zijn bij starters die in een eerste gesprek vooral vragen willen stellen en instructies krijgen over het inrichten van de administratie, om dan bij een tweede afspraak goed voorbereid de aangifte te komen doen.

Redenen voor dubbele afspraak:
  • Bij start van een onderneming en er behoefte is aan extra informatie en advies bij het inrichten van de administratie etc.
  • Wanneer de partneraangifte uitgebreid is, doordat deze bijv. ook zelfstandige is.
  • Wanneer er in 2015 een woning gekocht is en/of een woning verkocht is. In deze situatie is de bijleenregeling mogelijk van toepassing, dit vergt extra tijd.
  • Bij scheiding, erfenis, pensioenruimteberekening of andere situaties waarbij u vermoedt dat er meer tijd nodig is.
Meer informatie

Stuur een mail naar freelancersadvies@nvj.nl of bel 020 30 39 700

Wil je weten wat het lidmaatschap van de NVJ je nog meer te bieden heeft? Lees hier over alle voordelen.

Terug naar vorige pagina