Heb je vragen? Bel 020-303 97 00

Specialiseren of niet specialiseren, dat is de vraag

27 september 2015

Als journalist moet je specialist zijn. Als journalist moet je juist generalist zijn. Wat is het nou? Tijdens de Nacht van de Journalistiek verdedigden Frederieke Hegger (RTLZ) en Ilse Zeemeijer (Het Financieele Dagblad) ieder vijf punten. Specialisatie vs generalisatie. Wat blijkt? Misschien zijn de verschillen toch niet zo groot.

Foto: Sebastiaan ter Burg

De 5 van Frederieke Hegger (RTLZ, RTL Nieuws)

1. Veel journalisten rennen één kant op, het is de bedoeling dat jij juist de andere kant op rent. Volg niet alleen de persbureaus. De toegevoegde waarde is dat jij datgene vertelt wat nog niet verteld is.

2. Niet verrassend, maar wel waar: kies je specialisatie op basis van je eigen interesse, anders ben je niet vooruit te branden. Ik twitter steevast over duurzaamheid en niet over andere onderwerpen. Zo zorg ik ervoor dat mensen van mijn specialisatie afweten.

3. Begin een blog. Wekelijks interviewde ik een financieel expert, schreef blogs en twitterde daarover. Ik was specialist in wording. Zo kwam ik in beeld bij RTLZ.

4. Escape from Mount Stupid. Na enkele maanden gebeld worden om iets te vertellen, want jij bent de specialist. De verleiding is groot, maar doe nog maar niet. Ik kan vertellen wat ik weet, maar ik weet ook heel veel niet.

5. Netwerken. Bezoek congressen en bedrijven, en leer experts kennen. Zij weten nog veel meer dan jij en bovendien weten experts mij te vinden of gunnen ze me een nieuwtje.

De 5 van Ilse Zeemeijer (Het Financieele Dagblad)

1. Vergeet je specialisatie als je bij een krant wilt werken. De kans is erg klein dat er een vacature duurzaam beleggen of zoiets voorbij komt. Begin als allround journalist die alles moet kunnen doen op een redactie.

2. Alles draait om journalistiek handwerk. Maak vooral veel meters en haal niet je neus op voor kort nieuws. Schrijf over alles en bezoek die aandelersvergadering, ook al weet je er niks van.

3. Specialisatie komt later wel. Ik kwam op de ondernemersredactie; ik schreef over biotechnologie; daarna de nieuwstafel en nu onderzoek ik hoe innovatief Nederland in het echt is. Van biotechnologie had ik geen kaas gegeten maar opeens ontdek je dat je specialist bent. Dat is het leuke van die shuffles: je kunt in korte tijd je onderwerpen eigen maken.

4. Door specialisatie kun je je objectiviteit verliezen. Het is niet wenselijk als je alleen maar over een bepaald thema wilt schrijven omdat je je daarmee identificeert.

5. Onderscheid je vooral door je manier van werken. Frederieke en ik werken beiden bij een financieel economisch medium met allebei een heel andere achtergrond. We zitten daar omdat we juist anders zijn. Specialiseren gaat niet alleen om de inhoud, het gaat ook om andere vertelvormen of om een andere manier van werken. Op redacties gaat het om de juiste mix.

Meer over de Nacht van de Journalistiek 2015:

Terug naar vorige pagina