Heb je vragen? Bel 020-303 97 00

Succesvolle tijdschriftconcepten

29 mei 2015

Succesvolle tijdschriftconcepten In een tijdschriftenmarkt die een paar turbulente jaren achter de rug heeft, springen enkele uitgeefconcepten er in positieve zin bovenuit. Hoe doen ze dat? Zijn ze afgegaan op gedegen marktonderzoek of op een goed gevoel? Welke troeven gebruiken ze en van welke fouten hebben ze geleerd? NVJ Tijdschriften organiseerde op donderdag 28 mei de themabijeenkomst Troeven & Tijdschriften, de successtory's.

Enkele uitspraken tijdens die bijeenkomst:

New Skool Media

‘Het nieuwe uitgeven is andere inkomstenbronnen zoeken, spinoffs ontwikkelen en samenwerken met andere partijen. Een paar voorbeelden: Knipmode werkt samen met het televisieprogramma Door het Oog van de Naald van RTL. Dat programma heeft Knipmode een enorme boost gegeven. Het wetenschapstijdschrift Kijk Magazine bracht een gespecialiseerd tijdschrift op de markt onder de naam 3Dprint Magazine. Bij Delicious Magazine willen we een passend restaurantconcept neerzetten.

New Skool Media is zonder ballast begonnen, in een eenvoudig pand, zonder al te veel overhead. Ik geloof heel sterk in het businessmodel van tijdschriften. Alleen zie je dat uitgeverijen vaak gebukt gaan onder torenhoge kosten.’

  • Rob Koghee kocht in 2014 samen met Cor Jan Willig 19 special interest titels van Sanoma.

Adformatie

‘Ondanks het enthousiasme en de kennis hadden we geen antwoord op de dalende oplage. Sijthoff zag kansen en maakte van Adformatie een betaald abonneeblad. We geloven in deze niche. We richten ons nu veel meer op verdieping, op visieverhalen die bijdragen aan de ontwikkeling van de professional, anders dan dat we voorheen deden: het zoveelste bureau beschrijven.’

  • Astrid Pummel, hoofdredacteur Adformatie maakte de overstap van gratis vakblad naar betaald abonneeblad.

TPO Magazine

TPO Magazine is een platform voor freelance journalisten. Artikelen worden gepubliceerd in een abonnementenkanaal en daarnaast bij de online kiosken Blendle, eLinea en Myjour. De journalisten zijn zelf verantwoordelijk voor de verkoop van hun stuk. Om toegelaten te worden, moeten zij een stuk 50 keer hebben verkocht. Je moet dus behalve schrijver ook marketeer zijn en geïnteresseerd zijn in je publiek. Dat vereist misschien flair en durf, maar als een hamburgerverkoper hamburgers wil verkopen, laat hij toch ook weten dat hij de allerlekkerste hamburgers verkoopt?’

  • Ties Joosten, samensteller TPO Magazine, over het zelf uitgeven door freelance journalisten.

Fab Magazine

‘Ik kan een interessant verhaal houden over waarom ik Fab Magazine wilde uitgeven, maar de waarheid is dat ik me verveelde. Ik heb gevraagd of Fab Magazine te koop was en kreeg een tijdje later de vraagprijs te horen. Die ga ik je niet vertellen. Inmiddels zijn we aan nummer 5 toe van het magazine in een oplage van 30.000. We richten ons op werkende en ondernemende vrouwen, voor mij een nieuwe doelgroep. Het is spannend en tegelijkertijd ben ik heel erg trots.’

  • Ebru Umar nam Fab Magazine over van Sanoma.
Terug naar vorige pagina