Zorg dat je je digitale contentretail in orde hebt

donderdag 16 april 2015

Marianne Zwagerman stond met een interview in de Belgische De Morgen, maar het lukte haar niet om het artikel te lezen of een digitaal abonnement te nemen. Datgene wat er wordt gemaakt, moet je zo efficiënt mogelijk maken en zo goed mogelijk verkopen, vindt innovatiestrateeg Zwagerman. Dat klinkt zo logisch als wat, maar uitgevers moeten eerst hun digitale contentretail goed in orde brengen. Zwagerman deed deze oproep aan mediauitgevers tijdens de Nyenrode Ronde Tafel Conferentie VII ‘Journalistieke Vernieuwing’ op 13 april in Den Haag.

Hoe het was: redactionele content was nodig voor een breed bereik en dat bereik kon je verkopen aan adverteerders. Maar adverteerders hebben geen redacties meer nodig om aan hun publiek te komen en hierdoor is er al meer dan een miljard uit de financiering van redacties weg in Nederland. Marianne Zwagerman: ‘Er is dus gewoon voor altijd minder geld om redacties mee te financieren.’

Behoefte

Als vervolgens mensen niet bereid zijn om te betalen voor content hebben ze er kennelijk ook geen behoefte aan. Dan blijft de vraag over waar mensen dan wel voor willen betalen. ‘Daar zit mijn oproep aan media. Datgene wat er wordt gemaakt, moet je zo efficiënt mogelijk maken en zo goed mogelijk verkopen. Dat klinkt heel logisch maar gebeurt het ook?'

Verkoopkant

'Als ik de pleuris heb, twitter ik met Ed, de longarts uit Zwolle. Je hebt heel snel toegang tot kennis die je voorheen niet had.’ Journalisten en redacties weten dat, maar doen mediabedrijven aan de verkoopkant ook wat ze moeten doen? ‘Ik sta vandaag met een een interview in de Belgische De Morgen, maar het is mij niet gelukt om die krant digitaal te kopen. Het goede daarvan is dat ze de krant niet gratis weggeven. Ik krijg alleen de eerste alinea’s van het artikel te zien en daarna kan ik alleen een maandabonnement nemen. Prima, maar vervolgens moet ik postcode en huisnummer doorgeven en die worden niet herkend, terwijl Nederland - en zelfs Uruguay - wel worden herkend. Dan moet ik ook nog aangeven of mijn digitale abonnement kan worden gestuurd naar mijn huisadres of mijn zakelijke adres. Kortom, het is mij niet gelukt.’

Uitgevers laten nog veel liggen, aldus Zwagerman, hoewel er goddank Blendle is. Haar advies: ‘Zorg ervoor dat je je digitale contentretail goed in orde hebt. Als journalist word je gepusht en gestimuleerd om te zorgen dat je content gaat vliegen, maar het begint ermee dat een uitgever een digitale contentstrategie heeft. En daar is nog een heleboel te winnen.’

 

Nyenrode Conferentie

De Nyenrode Conferentie is een informeel samenwerkingsverband tussen de NVJ, journalistieke opleidingen, Mediastages, NDP Nieuwsmedia en het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren. Het platform houdt zich vooral bezig met de afstemming tussen de wensen en behoeften van het werkveld (de redacties) enerzijds en het aanbod van de journalistieke opleidingen anderzijds. Hiervoor organiseert het platform jaarlijks een rondetafelconferentie, inmiddels bekend als de 'Nyenrode-conferentie'. Bij deze bijeenkomsten zijn stagecoördinatoren van redacties, stagebegeleiders, alumni, redacties en hoofdredacties aanwezig.