Column Carrousel - Van Helsinki tot horloges - de kracht van Monocle

donderdag 9 juni 2016

Column Carrousel - Van Helsinki tot horloges - de kracht van Monocle Minstens eens per week ga ik naar de kiosk, want als journalist en professioneel tijdschriftverslinder houd ik graag bij wat andere magazinemakers doen. Quote, Fantastic Men, Helden, LINDA., Roots, Esquire: ik wil alles lezen. Behalve als de nieuwe Monocle uitkomt, dan mag de rest even wachten.

Dat ik juist voor dit in Londen gemaakte tijdschrift val, zit ’m in een aantal dingen. Met stip bovenaan: Monocle is vooral zichzelf. Nooit quotes op de cover, wel altijd een gitzwarte achtergrond. En een unicum voor een regulier mannentijdschrift: ik bespeur vrijwel nooit een vrouw op de cover. Of celebrities binnenin. Daar biedt Monocle juist ruimte aan onderwerpen als hoe Frankrijk opkrabbelt na de aanslagen, waarom Helsinki een van ’s werelds meest leefbare steden is of waarom je de El Rastro-markt zeker moet bezoeken als je in Madrid bent. Monocle (betekenis: oogglas of halve bril) opent een stijlvol venster naar de rest van de wereld en laat daarmee grenzen verbleken. Dat doet het aan de hand van vijf pijlers: A (affairs), B (business), C (culture), D (design) en E (edits).

Daarmee is het geen Vogue Man, Columbus Travel of The Economist. Titels die zich hoofdzakelijk op mode, reizen of (economische) achtergronden focussen. In plaats daarvan biedt Monocle een veelzijdigheid van dit alles, gecreëerd door zijn wereldwijde correspondentennetwerk. Vergelijk het met eten: je hebt toch ook niet iedere avond zin in zuurkool? Want snacken is ook lekker, net als een viergangen diner op z’n tijd. Bovendien herken je, waar dan ook in het magazine, overal het Monocle DNA: korte(re) pakkende stukken, esthetisch vormgegeven pagina’s en foto’s van mannen die verstand hebben van goede kleding, schoenen en horloges.

Daarnaast hanteert deze titel een aanpak die mij als tijdschriftmaker intrigeert. Het heeft geen accounts op Facebook, Instagram of Twitter. Daar tegenover staan een online 24-uurs radiostation en talloze podcasts. Zonder de inzet van social media worden die 2,5 miljoen keer per maand gedownload. Sinds de oprichting in 2007 groeit de oplage naar inmiddels 81.000 exemplaren.

Column Carrousel - Van Helsinki tot horloges - de kracht van Monocle Maar dan zijn we er nog niet. Monocle is meer dan een tijdschrift of radiostation: het is een lifestyle. Ben je in Londen of Tokio, dan kun je koffiedrinken in het eigen café. Ook zijn er een aantal heuse Monocle-shops met een assortiment van tassen, handdoeken, notitieboeken tot radiosets, die het magazine in samenwerking met gerenommeerde merken produceert. Laatst was ik in New York, waar ik in de Monocle-shop het laatste nummer kocht. Die kreeg ik keurig verpakt mee. Plus een handgeschreven kassabon. Want zelfs de rekening verdient het om aantrekkelijk overhandigd te worden.

Columnist

{snippet:block_twitter}