Hoe lokaler, hoe beter?

maandag 15 augustus 2016

Regiojournalistiek is hot. We hebben gezien dat de subsidie voor regionale omroepen is teruggedrongen, maar de behoefte groeit. Of je nou in het uiterste puntje van Groningen woont, of in het mooie heuvellandschap van Limburg. Provincies en regio’s hadden al langer hun eigen nieuwskanalen, maar tegenwoordig hebben ook plaatsen en buurten hun eigen kanalen. Vooral social media speelt hier een grote rol in.

Op het Festival van de Journalistiek besteden we dan ook uitgebreid aandacht aan regionale journalistiek. Want wat houdt het in om je in een bepaalde regio te specialiseren? Hoe word je succesvol? En zijn er ook valkuilen? In een grote workshop praten vier specialisten over de mogelijkheden en kansen van regionale, lokale en hyperlocal journalistiek. 

Liz Dautzenberg

Eén van de deelnemers aan de discussie is hyperlocal expert Liz Dautzenberg (1986). Ze is na haar studie Filmwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam gaan werken als onderzoeker, maker en producent van kunst- en cultuur gerelateerde (film)projecten. Samen met collega Guus Ritzen onderzocht ze De Cornor Media Group, een organisatie die zich specialiseert in hyperlocal journalistiek in de New Yorkse wijk Brooklyn. Het duo belichtte onder andere het thema belangenverstrengeling in dit type journalistiek. Zo kwamen ze er bijvoorbeeld achter dat hyperlocals zelden een slechte recensie schrijven over een restaurant in hun buurt. 

Dautzenberg gaat tijdens het Festival in gesprek met Hélène Pronk (AT5), Mario Miskovic (RTV Noord) en Jelle Krekels (Eindhovens Dagblad). Ben jij ook geïnteresseerd in regionale en lokale journalistiek? Of wil je meer weten over het Festival? Houd dan onze facebookpagina goed in de gaten.

We hopen je te zien op het festival!  

#FVDJ2016