Multichannel storytelling

woensdag 18 maart 2020, 09.30 - 16.30

Een goede crossmediale strategie is in de huidige wereld noodzakelijk. Voor mediabedrijf én merk. Jouw klant of publiek wil je content op verschillende manieren vinden: offline en online, via social media en events, op smartphones, computers, tablets en televisieschermen. Een brede mix van content is in de huidige multiscreen wereld essentieel om je doelgroep effectief te bereiken en nieuwe inkomstenstromen te genereren.

Is er een succesformule voor multichannel publishing? Welke bouwstenen zijn ervoor nodig? Wat is de kracht van storytelling? En wat betekenen al deze ontwikkelingen voor jou als mediaprofessional of merkenbouwer? Deze vragen staan centraal tijdens deze eendaagse cursus voor media- en communicatieprofessionals met enige ervaring.

Wat leer je?

Tijdens deze training krijg je inzicht in de trends en ontwikkelingen op het gebied van multichannel publishing, gericht op uiteenlopende doelgroepen. We gaan ook in op de toenemende invloed van tech en het gebruik van data en AI. Verder ervaar je de toegevoegde waarde van een content framework en welke gevolgen dat heeft voor de redactionele workflow. Je leert al doende de ins en outs van storytelling en welke rol dat kan spelen bij een effectieve contentstrategie. Gedurende de dag wordt je actief betrokken bij interessante cases, gepresenteerd door gastsprekers uit de praktijk.

Na deze training

  • Heb je inzicht in de trends ontwikkelingen op het gebied van multichannel storytelling
  • Heb je kennis van de rol die technologie speelt bij multichannel storytelling, het gebruik van data en AI en de inzet van metrics
  • Kun je een content framework opzetten voor multichannel storytelling
  • Ben je in staat een contentstrategie te formuleren en weet je hoe je een content framework in jouw contentstrategie kunt toepassen
  • Heb je de kracht van storytelling ervaren en in een actieve omgeving toegepast

Voor wie

De cursus richt zich op contentmakers en andere mediaprofessionals met enige tot redelijke ervaring op het gebied van multichannel publishing. Denk aan (hoofd)redacteuren, communicatieadviseurs, marketeers en uitgevers.

Programma

  • Introductie, praktijkervaringen en de belangrijkste vraag: waarom ben je hier?
  • Korte kennisquiz: wat weet je van multichannel publishing?
  • Context: veranderend consumentengedrag, trends en ontwikkelingen, tech, data, AI.
  • Opdracht: bedenk een multichannel oplossing voor een actuele case uit de praktijk

Working lunch

  • Context: contentstrategie, content framework en TOTV
  • Opdracht: storytelling toepassen via verschillende kanalen op een eigen case
  • Eindpresentatie storytelling concepten
  • Gastspreker
  • Afsluiting, samenvatting en groepsopdracht voor thuis

Docenten

Thomas Hendriks heeft gewerkt voor kranten, tijdschriften, radio, televisie en diverse websites. In de meeste gevallen in creatieve, leidinggevende posities. Hij vindt radio het spannendste medium (live, interactief), maar houdt het meeste van tijdschriften. Hij bedacht formats voor televisie en magazines en was wekelijks te horen op radio en te zien op televisie als de ‘allesweter’ van Quest.
Van 2010 tot 2017 was hij hoofdredacteur van het populaire wetenschappelijke tijdschrift Quest. In 2014 werd hij Hoofdredacteur van het Jaar, met name voor de manier waarop hij Quest klaarstoomt voor de toekomst en steeds weer nieuwe manieren bedenkt om met het mediamerk succesvol te blijven. Een jaar later won hij de Mercur voor merkinnovatie met het digitale platform Quest test Nederland.
De afgelopen twee jaar was Thomas als freelance creative betrokken bij commerciële (media)projecten voor verschillende opdrachtgevers.
 
Bert Kok heeft ruime ervaring in de dynamische wereld waar inhoud, technologie en business samenkomen. Hij heeft een achtergrond in de journalistiek en werkte voor kranten, radio, tijdschriften en het persbureau ANP. Daar gaf hij leiding aan de businessunit Multimedia waar alle maatproducties van het ANP werden gemaakt, zoals radiobulletins, internetberichten, teletekst, video en berichten voor mobiel. Met een klein team werd daar op een heel efficiënte manier nieuws geproduceerd voor een groot aantal verschillende platformen.
Sinds 2009 is Bert actief als ondernemer en (mede)oprichter van diverse startups, waaronder imgZine (later ORTEC Communications). imgZine is een platform voor digitale publicaties, dat op een simpele manier allerlei contentstromen samenbrengt in een aantrekkelijk magazine.
Bert’s passie is de transformatie van de media-industrie. Zijn ambitie is om deze digitale transformatie voortdurend te stimuleren en bij te dragen aan een duurzame toekomst voor de mediasector. Sinds 2016 werkt Bert voor Media Perspectives en houdt zich daar vooral met de businesskant bezig. Bert heeft een Executive MBA in Cross Media.

Kosten

  • Deze cursus is samen met Media Perspectives ontwikkeld en wordt door beide partijen aangeboden, je kunt je hier inschrijven.
  • De cursus kost € 435,- exclusief btw en € 550,- inclusief btw.
  • NVJ leden krijgen 30% korting op deze cursus. Neem hiervoor contact op met de NVJ Academy.

Overige informatie

  • Duur 7 uur.
  • Maximaal 15 deelnemers.
  • Bij de cursus zijn koffie/thee/frisdrank en een lunch inbegrepen.
  • Neem je eigen laptop mee.

In samenwerking met Media Perspectives