Columns

Waarom journalisten en developers vaker met elkaar moeten daten

Journalistiek en techniek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat is niks nieuws. Er heeft geen krant bestaan zonder drukpers en er kwam geen nieuwsuitzending een huiskamer binnen zonder radio- of televisietoestel. Maar de noodzaak om de samenwerking tussen beide disciplines te intensiveren en opnieuw uit te vinden is in een disruptief en digitaal tijdperk alleen maar groter geworden.

25 oktober 2016
Lees meer

Bimbo-vragen in de ban

Hoe combineer je je drukke baan met je gezin? Hoe ga je om met de druk om slank te zijn in Hollywood? Wat/wie heb je aan? Wat deze drie vragen gemeen hebben? Ze worden in vrijwel elk interview met een bekende actrice, presentatrice of zangeres gesteld. Lees meer over Bimbo-vragen in de ban

20 juli 2016

Waarom nee zeggen tegen online ‘extra’s’ dom is

Dat veel journalisten z’n boodschap liever niet horen; Erik van Heeswijk is eraan gewend. De auteur van het boek Mediastorm gaf een lezing over de toekomst van ons vak voor een uitverkochte zaal tijdens de vierde publieksbijeenkomst van onze sectie op 16 juni. ‘Na afloop kreeg ik wat mailtjes, vooral van mensen die vonden dat er zoveel weerstand vanuit de zaal was,’ schreef hij me daarna. Lees meer over Waarom nee zeggen tegen online ‘extra’s’ dom is

7 juli 2016

Ach Vrij Nederland

Dat het niet goed gaat met de opiniebladen, weten we ondertussen wel. Al jaren kruipen de oplagecijfers, langzaam maar zeker, naar beneden. Onstuitbaar, zo lijkt het wel. Over de oorzaken heeft menig mediadeskundige zijn licht reeds laten schijnen. Natuurlijk: de gratis informatie-explosie op internet, de magazines van de dagbladen, minder behoefte aan lange, gedegen analyses etc. Dat vrijwel alle andere tijdschriften, op een paar uitzonderingen na, ook al jaar op jaar abonnees en lezers verliezen, is helaas ook geen nieuws. Lees meer over Ach Vrij Nederland

27 juni 2016

Gedragscode sociale media roept vragen op

Op 31 mei kondigde de Europese Commissie aan een gedragscode te hebben afgesproken met Facebook, Twitter, YouTube en Microsoft over het bestrijden van online haatteksten, xenofobie en racisme. De code houdt kort gezegd in dat de grote tech bedrijven op een meer effectieve manier illegale haatzaaierij gaan bestrijden. Ook nu al verwijderen de sociale media bedrijven kwetsende teksten die in strijd zijn met hun community rules , maar volgens de nu afgesproken gedragscode zal dat in de toekomst zoveel mogelijk binnen 24 uur gebeuren. Lees meer over Gedragscode sociale media roept vragen op

14 juni 2016

COLUMN | Van vaatdoekjes tot vibrators – het succes van Good Housekeeping

‘Wat? Heb jij ‘m al? Geef hier!’ Helene van Santen, redactiemanager bij Libelle Daily, grist het aprilnummer van Good Housekeeping nog net niet uit m’n handen. We zitten aan de grote vergadertafel met het sectiebestuur Tijdschriften. Vandaag op de agenda: wil ons bestuur een column maken voor de NVJ-site? Omdat de ideeën als je goed oplet pal voor je neus liggen, is het logisch dat we dat bij toerbeurten gaan doen over ‘mijn eigen favoriete blad.’ Lees meer over COLUMN | Van vaatdoekjes tot vibrators – het succes van Good Housekeeping

2 mei 2016