Journalisten hebben met de ondernemingsraad een wat ongemakkelijke relatie. Zeker in het verleden trokken veel journalisten hun schouders op, wanneer het woord ‘ondernemingsraad’ viel. Daar werd met wat dedain tegenaan gekeken. Lees meer over Journalist, kom uit je ivoren toren
Journalistiek en techniek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat is niks nieuws. Er heeft geen krant bestaan zonder drukpers en er kwam geen nieuwsuitzending een huiskamer binnen zonder radio- of televisietoestel. Maar de noodzaak om de samenwerking tussen beide disciplines te intensiveren en opnieuw uit te vinden is in een disruptief en digitaal tijdperk alleen maar groter geworden. Lees meer over Waarom journalisten en developers vaker met elkaar moeten daten
Nog steeds komt het op debatavonden van NVJ Internet voor dat deelnemers enigszins besmuikt kijken voordat ze het V-woord in de mond nemen. Dat hebben we zelf veroorzaakt, door bij de (her)oprichting van de sectie in 2012 ‘verdienmodel’ gekscherend te bestempelen als verboden woord. Lees meer over Het V-woord
Nog steeds komt het op debatavonden van NVJ Internet voor dat deelnemers enigszins besmuikt kijken voordat ze het V-woord in de mond nemen. Lees meer over Het V-woord
Hoe combineer je je drukke baan met je gezin? Hoe ga je om met de druk om slank te zijn in Hollywood? Wat/wie heb je aan? Wat deze drie vragen gemeen hebben? Ze worden in vrijwel elk interview met een bekende actrice, presentatrice of zangeres gesteld. Lees meer over Bimbo-vragen in de ban
Dat veel journalisten z’n boodschap liever niet horen; Erik van Heeswijk is eraan gewend. De auteur van het boek Mediastorm gaf een lezing over de toekomst van ons vak voor een uitverkochte zaal tijdens de vierde publieksbijeenkomst van onze sectie op 16 juni. ‘Na afloop kreeg ik wat mailtjes, vooral van mensen die vonden dat er zoveel weerstand vanuit de zaal was,’ schreef hij me daarna. Lees meer over Waarom nee zeggen tegen online ‘extra’s’ dom is
Dat veel journalisten z’n boodschap liever niet horen; Erik van Heeswijk is eraan gewend. De auteur van het boek Mediastorm gaf een lezing over de toekomst van ons vak voor een uitverkochte zaal tijdens de vierde publieksbijeenkomst van onze sectie op 16 juni. ‘Na afloop kreeg ik wat mailtjes, vooral van mensen die vonden dat er zoveel weerstand vanuit de zaal was,’ schreef hij me daarna. Lees meer over Waarom nee zeggen tegen online ‘extra’s’ dom is
Dat het niet goed gaat met de opiniebladen, weten we ondertussen wel. Al jaren kruipen de oplagecijfers, langzaam maar zeker, naar beneden. Onstuitbaar, zo lijkt het wel. Over de oorzaken heeft menig mediadeskundige zijn licht reeds laten schijnen. Natuurlijk: de gratis informatie-explosie op internet, de magazines van de dagbladen, minder behoefte aan lange, gedegen analyses etc. Dat vrijwel alle andere tijdschriften, op een paar uitzonderingen na, ook al jaar op jaar abonnees en lezers verliezen, is helaas ook geen nieuws. Lees meer over Ach Vrij Nederland
Minstens eens per week ga ik naar de kiosk, want als journalist en professioneel tijdschriftverslinder houd ik graag bij wat andere magazinemakers doen. Quote, Fantastic Men, Helden, LINDA., Roots, Esquire: ik wil alles lezen. Behalve als de nieuwe Monocle uitkomt, dan mag de rest even wachten. Lees meer over Column Carrousel - Van Helsinki tot horloges - de kracht van Monocle