Columns

Makers

U, (foto)journalisten bent allemaal makers. Dagelijks maakt u teksten en/of foto’s die al of niet worden gepubliceerd. Als u dat doet als freelancer dan verkoopt u uw werk en maakt u afspraken over het daarop rustende auteursrecht. In het beste geval houdt u dat auteursrecht zelf en kunt u voor een volgende publicatie opnieuw incasseren of een schadevergoeding vragen als uw werk zonder uw toestemming wordt hergebruikt. U bent ten slotte de maker. Als u niet alleen maker maar ook werknemer bent dan ligt dat allemaal anders.

23 februari 2021
Lees meer

Help, het auteursrecht dreigt te verzuipen!

Het auteursrecht is na artikel 7 van onze grondwet, dat persvrijheid garandeert, misschien wel het belangrijkste recht waarover (foto)journalisten beschikken. Auteursrecht beschermt immers de intellectuele prestatie van een maker. Diens foto of artikel mag niet zomaar door een ander zonder toestemming gebruikt worden. Dat betekent dat het werk dus ook beschermd moet worden, zeker in een digitale wereld, waarin met copy-paste zo’n beetje elk stukje tekst of beeld kan worden gekopieerd. Lees meer over Help, het auteursrecht dreigt te verzuipen!

13 augustus 2020

Wie maakt het nieuws?

Woordvoerder Sean Spicer van de Amerikaanse president Trump, reageerde gepeperd op de verslaggeving van de inauguratie van zijn baas. De beelden die lieten zien dat er niet zo heel veel belangstelling was, waren leugens: “Dit was de grootste menigte die ooit een inauguratie heeft bijgewoond, punt uit.” Nou weten we allemaal wel dat er met foto’s ‘geshopt’ kan worden en dat een creatieve montage wonderen kan doen voor een video. Maar live beelden die liegen? 

Lees meer over Wie maakt het nieuws?

27 januari 2017

Waarom journalisten en developers vaker met elkaar moeten daten

Journalistiek en techniek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat is niks nieuws. Er heeft geen krant bestaan zonder drukpers en er kwam geen nieuwsuitzending een huiskamer binnen zonder radio- of televisietoestel. Maar de noodzaak om de samenwerking tussen beide disciplines te intensiveren en opnieuw uit te vinden is in een disruptief en digitaal tijdperk alleen maar groter geworden. Lees meer over Waarom journalisten en developers vaker met elkaar moeten daten

25 oktober 2016

Gedragscode sociale media roept vragen op

Op 31 mei kondigde de Europese Commissie aan een gedragscode te hebben afgesproken met Facebook, Twitter, YouTube en Microsoft over het bestrijden van online haatteksten, xenofobie en racisme. De code houdt kort gezegd in dat de grote tech bedrijven op een meer effectieve manier illegale haatzaaierij gaan bestrijden. Ook nu al verwijderen de sociale media bedrijven kwetsende teksten die in strijd zijn met hun community rules , maar volgens de nu afgesproken gedragscode zal dat in de toekomst zoveel mogelijk binnen 24 uur gebeuren. Lees meer over Gedragscode sociale media roept vragen op

14 juni 2016

Innovatieve regio

In de Brabantse Delta tussen Bredaseweg en A58 op de rand van Etten- Leur is een driehoekig stuk grond op de schep genomen. Er staat nu een zeer eigentijds pand, dat doet denken aan een opengesneden taart, in een nog wat rommelige omgeving.  Lees meer over Innovatieve regio

6 maart 2015

Verse vooruitstappen

Gepakt en gezakt stond zij voor ons. Petra Grijzen, presentator van de avond. Fijn dat wij waren gekomen. Maar eerst een moment van besef. Hadden we wel in de gaten dat het nog kort geleden was dat een journalist niet zonder tas of zelfs koffer op pad ging? Dat we met enorme apparaten in de weer waren om ons verhaal te vangen en aan het publiek te brengen? Lees meer over Verse vooruitstappen

30 september 2014

Frustrerend, die primeurs van tegenwoordig

Hoe lang is een primeur tegenwoordig jouw exclusieve bezit als journalist? In de digitale oertijd (de jaren negentig) was dat tenminste een halve dag: grofweg de tijd tussen het verschijnen van de ochtend- en avond-edities van de krant. Bij spectaculair nieuws had je in de tussentijd hopelijk een stapel extra losse exemplaren verkocht. Anno 2014 heb je als je pech hebt nog maar een minuut of tien het rijk alleen. Zoveel tijd kost het de oplettende online concurrent om jouw nieuws over te nemen. Lees meer over Frustrerend, die primeurs van tegenwoordig

24 maart 2014

Verfijn resultaten

Trefwoorden