Columns

Onze rots in de branding

De fotojournalistiek is weer onder de aandacht gekomen. Onlangs is Eddy van Wessel voor de derde keer winnaar van de Zilveren Camera geworden.  Het juryrapport was overduidelijk. Eddy presteert al jaren op ongekend hoog niveau. Column van NVF-voorzitter Eric Brinkhorst over onder meer de veranderingen binnen NVF, de oproep om de petitie te ondertekenen en de laatste wijzigingen bij DPG Media. Lees meer over Onze rots in de branding

6 februari 2020

Werk aan de winkel

Een historische uitspraak noemden we het vonnis van de rechter in de zaak van Van Uem en Rogier tegen de Persgroep, inmiddels DPG genaamd. Historisch omdat in deze zaak voor het eerst door de rechter wordt vastgesteld dat er een ongelijke verhouding bestaat tussen grote mediabedrijven en freelance (foto)journalisten. Lees meer over Werk aan de winkel

20 december 2019

Invoering 'Ja'-sticker is doodsteek voor veel huis-aan-huiskranten

Om papierverspilling tegen te gaan wil de gemeente Utrecht reclamedrukwerk aan banden leggen. Het idee: introduceer een ‘Ja’-sticker voor de inwoners. Alleen bij die huishoudens waar een dergelijke sticker op de deur geplakt zit, mogen folders door de bus. De oude ‘Nee Nee’- en ‘Nee Ja’-stickers verliezen daarmee hun waarde. Lees meer over Invoering 'Ja'-sticker is doodsteek voor veel huis-aan-huiskranten

14 oktober 2019

Geen kerstpakket

Tsja, dat is dan toch weer pijnlijk. Sta ik daar met een collega te praten over de vakantiedagen en de dertiende maand, zegt een andere collega: ‘dat heb ik allemaal niet’. Raar, want hij is voor mijn gevoel een vaste waarde op de redactie, loopt hier al een paar jaar rond, bijna dagelijks. Vaste waarde of niet, hij wordt niet echt op waarde geschat.

Column van Rob Cox, lid van de cao-onderhandelingsdelegatie, naar aanleiding van de onderhandelingen over een nieuwe cao Uitgeverijbedrijf op 11 september jl. Lees meer over Geen kerstpakket

17 september 2019

Openheid

Het is volgens mij een verouderde gewoonte, maar de meeste mensen praten niet graag over hun salaris of inkomen - opscheppers daar gelaten. Misschien vergis ik me, maar ik heb de indruk dat zelfstandige journalisten daar wat makkelijker in zijn. Gelukkig maar, want in mijn visie kunnen freelancers niet open genoeg zijn over hun tarieven en hun inkomsten. Tegen opdrachtgevers die geheimzinnig doen omdat ze niemand op ideeën willen brengen, bestaat maar één wapen: openheid. Lees meer over Openheid

5 juni 2019

Exploitatie van regioredacteuren

Zouden regioredacteuren van De Persgroep ’s avonds vakken vullen, in het weekend zwart bijklussen of in de zomermaanden tussendoor asperges steken? Ik beng bang dat ze dat moeten doen als Bart Verkade, directeur van de Persgroep Nederland, ook hen beoordeelt op hun ‘exploitatiewaarde’. Tijdens de rechtszaak op 3 april jl. tegen de freelancers Britt van Uem en Ruud Rogier stelde hij dat dat het criterium was voor het vaststellen van een billijke beloning. Als dat ook wordt gehanteerd bij regioredacteuren in vaste dienst, zou hun salaris waarschijnlijk uitkomen op nog geen €15.000. Lees meer over Exploitatie van regioredacteuren

13 mei 2019
Resultaat 1 - 10  (van 22)

Pagina's

Verfijn resultaten

Trefwoorden