'A hole in the bucket. Ik moet aan deze songtekst denken als ik bij de zorgen in onze sector, de fotojournalistiek, stilsta.' Lees meer over A hole in the bucket
Een bevriende hoofdredacteur van een vakblad vertelde me laatst dat hij een tijdje terug de fototarieven had verhoogd. Aanleiding was gemor over prijsstelling én een daarop volgend gesprek met een aantal freelance fotografen, die vertelden over hun bedrijfsvoering, urenbesteding aan reistijd en nabewerking. Lees meer over Woordprijsinflatiepijn
Column door Fréderike Geerdink
Keihard lachen moest ik, toen ik bij de Ombudsman van de Volkskrant las dat de hoofdredactie met freelancers in gesprek wil over hun commerciële klusserij, en hoe zich dat verhoudt tot onafhankelijke journalistiek. Het zijn natuurlijk niet de freelancers met wie hoofdredacteuren daarover aan tafel moeten, maar hun uitgevers en aandeelhouders. Als die met geld over de brug komen – en dan bedoel ik niet een schamel inflatiecorrectietje of twee cent extra per woord, maar gewoon 50 tot 100% hogere tarieven – dan laten veel journalisten die tekstschrijfklussen met liefde vallen. Lees meer over Ik doe hoofdredacteuren graag een spiegel cadeau
Mocht je het gemist hebben: de hete herfst is in volle gang. De tolken en vertalers in Nederland voeren actie. Normaliter tolken zij bij gesprekken tussen vertegenwoordigers van instanties en mensen die de Nederlandse taal niet of onvoldoende beheersen. in oktober stonden ze met protestborden voor rechtbanken en inmiddels staken ze zelfs: ze nemen sinds 19 oktober geen nieuwe opdrachten aan van overheidsinstanties. Tolken zijn van nature geen actievoerders, evenmin als journalisten. Toch hebben beide beroepsgroepen er alle reden toe. Lees meer over Cruciaal beroep
Het is vrijdagochtend, 12 februari, half negen. NRC-collega Matthijs Valent stuurt me een screenshot van een Google Doc met de naam ‘Brief freelancers’. Over het document is een pop-up verschenen met een melding van Google: ‘Je opent dit document vaak rond deze tijd’. Ik antwoord met een breedlachende emoji. Google heeft gelijk. We openen dit document zéér vaak. Op ieder tijdstip eigenlijk. Om te kijken hoeveel namen eronder staan. Bij de eerste twintig waren we nog gespannen, maar op die vrijdagochtend zijn we opgetogen. Het is inmiddels flink scrollen om onderaan de lijst te komen. Lees meer over Ondertussen bij NRC
Op 10 december 2019 kondigde DPG Media Nederland aan Sanoma Media Netherlands te willen overnemen. Het nieuws sloeg bij de NVJ en de freelance (foto)journalisten in als een bom. Door de toenemende marktmacht van DPG vrezen de NVJ en freelancers dat de tarieven verder zullen dalen. Lees meer over Tarieven zijn zo sterk als onze bereidheid om ervoor te vechten
Het is geweldig dat de NVJ met de publieke omroepen afspraken heeft gemaakt over bodemtarieven voor omroepfreelancers. Daar moet het natuurlijk niet stoppen, want alle journalisten verdienen een fatsoenlijke beloning. Lees meer over Waardering
De coronacrisis is bijna drie maanden oud. Op de landelijke tv loopt een NVJ-commercial: ‘De Journalist onthult, duidt en verbindt. Juist nu’. Het NVJ-bestuur vergadert wekelijks online, in plaats van maandelijks in Amsterdam. ‘Coronanieuws’ is een vast agendapunt, bij de staf en alle afdelingen, die elkaar ook alleen vanaf het middenrif zien. Lees meer over Onmisbaar
Een paar dagen geleden maakte DPG bekend dat ze het basistarief voor freelancers verhoogt. Van 13 naar 14,5 cent! Dat schiet natuurlijk niet op, met een dergelijke vergoeding kun je als journalist niet rondkomen. Om DPG en andere uitgevers zover te krijgen dat ze ons freelancers serieus nemen, zullen wij zelf moeten laten zien dat het ons ernst is. En desnoods moeten we het laten voelen. Lees meer over We need you – vrijdag al!