Fondswerving en journalistiek

De redactiebudgetten in de media worden jaarlijks krapper en krapper. Advertentie-inkomsten lopen terug, abonnees lopen weg, en redacties krimpen in. Nu meer dan ooit in de journalistiek is de zoektocht naar extra inkomstenbronnen zeer urgent. Hoe kunnen redacties en (individuele) journalisten zelf meer bijdragen en aan meer geld komen? Waar moeten ze beginnen? Vaak ontbreekt bij het journaille de kennis van de sponsoring en fondswerving. Terwijl ze wel beseffen dat dit vaak een mogelijkheid is om juist die leuke projecten - die nu niet mogelijk zijn - wél mogelijk te maken.

Resultaat van de cursus

Na het volgen van deze cursus heb je inzicht in de mogelijkheden van fondsenwerving voor het schrijven van artikelen en of het mede mogelijk maken van RTV - programma’s. Heb je een concreet plan van aanpak gemaakt, weet je wat je gaat doen, welke fondsen passen bij het onderwerp en hoe je het plan onder de aandacht moet brengen. Ook leer je een aanvraag opstellen met een projectplan met een dekking en begroting, besteedt je aandacht aan relatiebeheer en stelt een eindrapportage op. Bij voorkeur schrijven we tijdens de cursus al aan de eerste concrete aanvragen. Als het goed is levert de cursus dus direct kansen op vernieuwende projecten op.

Onderwerpen

  • Wat is fondswerving
  • Strategieën voor succes
  • Wanneer aanvragen bij fondsen
  • Fondsen zoeken
  • Kansrijke fondsen selecteren
  • Fondsen benaderen
  • Ideeën verzamelen voor projecten
  • De uitkomsten worden besproken
  • Een concrete aanvraag opstellen/ praktijkoefening
  • Projectplan- dekking- begroting- begeleidende brief
  • Relatiebeheer/ structureel samenwerken met fondsen
  • Wat te doen na afwijzing
  • Eindrapportage opstellen/ eindafrekening
  • Ethische en organisatorische aspecten
  • Bespreking van de diverse aanvragen

Voor wie

Deze cursus is voor alle mediaprofessionals die overwegen gebruik te maken van de mogelijkheden van fondsenwerving. Dit kunnen redacties van radio en tv zijn die aanvullende inkomsten willen genereren voor hun programma’s, maar ook freelance journalisten en leerling journalisten/studenten.

Docent: Leo Siepe

Lejo Siepe werkt al bijna dertig jaar als media- journalist (radio, tv, auteur) waarvan de laatste tien jaar ondermeer als fondsenwerver voor een stichting die av- documentaires produceert voor regionale en landelijke tv-zenders. http://nl.linkedin.com/in/58625609

Duur

1 dag (2 dagdelen)
De training bestaat uit een dag een met het accent op de theoretische benadering en zoveel mogelijk een praktische invulling en uitwerking.

Aantal deelnemers

Maximaal 8 deelnemers, zo krijgt iedereen voldoende aandacht.

Kosten

  • De prijs van deze incompany cursus is € 1.750,- exclusief reiskosten € 0,30 per km en parkeerkosten (lokaal tarief).
  • De NVJ Academy staat geregistreerd bij het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO) en is daardoor vrijgesteld van BTW.
  • Om de gewenste leerdoelen te halen houdt de docent van tevoren een intakegesprek met één of meerdere contactpersonen. Als daaruit blijkt dat er aanpassingen nodig zijn van het basisprogramma wordt er een meerprijs in rekening gebracht.

Nodige voorzieningen

  • WiFi
  • Laptop/computer per deelnemer