Bij voldoende animo binnen uw organisatie is het ook mogelijk om ondergenoemde cursussen incompany te organiseren. Bel voor meer informatie 020-303 97 39
Community Management
Deze training is gericht op activatie, moderatie van online communities en de rol van de Community Manager daarbij. Je krijgt een karrenvracht praktische vaardigheden aangereikt. Deze kun je toepassen voor jezelf, je eigen bedrijf en/of voor een opdrachtgever. Strategie en techniek komen niet aan bod. We gaan ervan uit dat je werkt (gaat werken) met bestaande social media accounts.
Crossmediale redactie
Met de komst van interactieve media wordt er steeds meer gevraagd van de moderne redacteur. Die produceert niet alleen kopij meer. Hij/zij wordt steeds vaker geacht na te denken over het crossmediaal bereiken van doelgroepen, interactie en het -op het juiste moment- inzetten van de juiste communicatiemiddelen. De cursus bevat (een beetje) theorie, praktijkvoorbeelden en een uitdagende opdracht voor jou als deelnemer.
Datajournalistiek voor beginners
Hoe snel is de brandweer eigenlijk in mijn gemeente? En op welke tijdstippen zijn ze regelmatig vertraagd? Zulke vragen kun je bij een woordvoerder neerleggen, maar met datajournalistiek heb je talloze antwoorden binnen handbereik. En het is niet ingewikkeld om deze vaardigheden aan te leren. Maak regionale onderwerpen landelijk, en andersom. Leer hoe je correct over cijfers schrijft. En maak duidelijke infografieken om een artikel kracht bij te zetten. Met een eigen laptop werk je op het Wifi-netwerk van de NVJ, en leer je binnen een dagdeel de basis van datajournalistiek.
Doelgericht pitchen
Succesvol pitchen begint met doelgroepdenken en op zoek gaan naar de beste invalshoek en verhaalideeën – afgestemd voor dát blad, die krant of site. En vraagt vervolgens goed voorbereid je ideeën te presenteren. Hoe concreter, hoe beter! Deze cursus is bedoeld voor iedereen die béter en scherper wil pitchen (en die zich inhoudelijk wil onderscheiden…).
Filmen met je smartphone
In de introductietraining “Filmen met je smartphone of tablet” wordt de beginselen van het filmen uitgelegd. Wat zijn de basisregels voor een goede opname en welke opnames heb je nodig om een verhaal in beeld te kunnen vertellen? En hoe zorg je er voor dat je video ook direct geplaatst wordt? Bijvoorbeeld op Facebook, Twitter of YouTube. Tijdens de training wordt aan de hand van voorbeelden en praktijkoefeningen duidelijk gemaakt hoe je je smartphone moet hanteren. Na afloop ben je in staat om betere opnames te maken, een verhaal te vertellen en dit te plaatsen.
Filmen met je smartphone voor gevorderden
Tijdens de introductietraining Filmen met je smartphone heb je de eerste ervaringen op kunnen doen met het maken van video’s. In de cursus Filmen met je smartphone voor gevorderden gaan we een stap verder. We behandelen de problemen waar je tegen aanloopt en evalueren video’s die je gemaakt hebt. We gaan in op zowel de techniek van het filmen als de kunst van het vertellen van een kort verhaal.
Fondswerving en Journalistiek
Fondswerving en sponsoring zijn mogelijkheden om mooie journalistieke projecten te kunnen realiseren, die nu financieel niet haalbaar zijn. De cursus Fondswerving en journalistiek geeft redacteuren en freelance journalisten inzicht in de fondsenwervende sector en de technieken (tips en trucs) om gelden binnen te halen.
LinkedIn Masterclass
LinkedIn is méér dan alleen een netwerkplatform op social media. Haal jij er al alles uit? Tijdens deze training leer je om op LinkedIn jezelf goed te profileren en het als marketingtool in te zetten. We gaan aan de slag met je profiel en laten we zien hoe je nieuwe opdrachten kunt binnenhalen. Door alle tips en trucs van de training toe te passen, pak je de voorsprong op de concurrent.
Redactieraden
De NVJ zet zich in om – ook bij financiële druk op redacties en nieuwe journalistieke diensten – via goede redactiestatuten en goed functionerende redactieraden de onafhankelijke posities van journalisten, programmamakers en redacteuren te waarborgen en te versterken. Deze tweedaagse training vergroot het inzicht in de werking van het redactiestatuut. Daarnaast bevordert zij de vaardigheden van de leden van de redactieraad.
Schrijven voor het web
Cursus over aantrekkelijk, interactief en vindbaar schrijven van online teksten, geschikt voor journalisten en redacteuren die méér willen halen uit hun site, blog, nieuwsbrief of andere online kanalen. In de cursus ligt de nadruk op het schrijven en structureren van teksten voor websites. Ook komt het schrijven voor blogs, digitale nieuwsbrieven en social media aan de orde.
Schrijven voor Google
Hoe kom je tot een hoge score in de zoekresultaten van Google? In de workshop leer je om pagina’s te optimaliseren zodat je teksten beter vindbaar zijn voor de zoekmachine. Je volgt een aantal stappen zodat je de principes van SEO (Search Engine Optimization) gericht kunt toepassen. Schrijven voor Google levert je méér bezoekers op naar de site.
Social Media Master
Benut het zakelijk potentieel van social media maximaal. Je hebt al ervaring maar wilt meer bereik en invloed. We leren in een dagdeel stap-voor-stap hoe je in minder tijd meer bereikt met Twitter, LinkedIn en Facebook. Door deze accounts vanuit 1 dashboard te managen bijvoorbeeld. We laten zien welke tools en gedrag je prestaties optimaliseren.
StatLine
De NVJ Academy organiseert in samenwerking met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) een instructie StatLine - het lezen en analyseren van grafieken en statistieken voor journalisten.
In de instructie komen onderwerpen aan bod als het selecteren van cijfers, het analyseren van grafieken en het maken en werken met links/URL’s. Ook wordt er aandacht besteed aan het vinden en opslaan van (tabel) informatie van het Europees Statistisch Bureau.
Twitter Masterclass
Je zit al voor zakelijk gebruik op LinkedIn, bent geconnect met vrienden op Facebook, maar haalt nog niet het maximale uit Twitter. We leren in een dagdeel alles wat je moet weten over Twitter. We gaan ervan uit dat de basis bekend is, zoals @, #, twitterlijsten en retweets. Deze training is speciaal bedoeld voor journalisten en tekstschrijvers die een stap verder willen zetten en Twitter écht zakelijk willen inzetten voor zichzelf of voor de organisatie waar ze werken. Je werkt op je eigen laptop op het Wi-Fi netwerk van de NVJ.
Van (nieuws)bron naar storyplan
Nieuwe media brengen nieuwe journalistiek voort; onder meer die van storytelling en beeld-verhalen. In deze tweedaagse cursus leer je een zeer kort verhaal schrijven alsmede een storyplan opstellen als opmaat voor een journalistiek verhaal. Je leert denken in termen van drama en schrijven in scènes en dialogen. Kortom, je gaat met een gereedschapskist aan verhaalkennis en -technieken terug naar de redactie of je eigen schrijftafel.
Van idee naar tekst
Een eendaagse training voor journalisten, redacteuren en verslaggevers die op zoek zijn naar frisse, nieuwe invalshoeken voor hun teksten, zowel analoog als digitaal. Je krijgt hiervoor verschillende denk- en schrijftechnieken aangereikt. Met als doel het schrijven van informatieve, verhalende of overtuigende teksten. Tevens onderzoek je je eigen schrijfwijze en schrijfstijl.
Videojournalistiek
De NVJ Academy organiseert in samenwerking met Karakter.tv de vierdaagse cursus Videojournalistiek. De camjo training staat onder leiding van Peter Brinkman (Foto: Hans Krudde), een ervaren programmamaker, videojournalist en trainer voor onder andere diverse omroepen, dagbladen, online mediaplatforms en communicatie-afdelingen.
Wegwijs in de WOB
Alle informatie die zich bij Nederlandse bestuursorganen bevindt, is in principe openbaar. Dat is een gevolg van de Wet openbaarheid van bestuur. De praktijk leert dat de overheid niet van pottenkijkers houdt en zich daar naar gedraagt. In een tijd dat openbaarheid onder druk staat, is er alle reden om als journalist goed gewapend te zijn. Arthur Maandag zet tijdens deze themamiddag de uitgangspunten van de WOB op een rij. Hij geeft verder tips, komt met praktijkvoorbeelden en waarschuwt voor valkuilen. De bijeenkomst is ook voor mensen zonder WOB-ervaring de moeite waard.