Sjoerd Arends: "Ik kan nu een uurprijs vragen"

Sjoerd Arends: "Ik kan nu een uurprijs vragen"

Sjoerd Arends (29) studeerde in 2012 af aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Hij is freelance journalist en tekstschrijver en mede-initiatiefnemer van De Pegel, depegel.media.

“Ik wist dat het niet makkelijk zou worden na mijn studie, maar als ik eenmaal voor grote titels schreef, zou ik genoeg verdienen om tijd vrij te maken voor meer onderzoeksjournalistiek. Dat bleek niet het geval. Het lukte wel om mijn werk te verkopen aan grote titels, maar toch kon ik moeilijk leven van journalistiek alleen. Bij de krant verdiende ik tussen de 240 en 350 euro voor een artikel van zo’n duizend woorden. Dat lijkt een redelijk bedrag, maar voor dat tarief is het lastig om voldoende tijd te hebben om onderzoek te doen, rapporten te lezen en mensen te interviewen. Voor 250 euro zou je niet veel langer dan een dag bezig moeten zijn. Uiteindelijk was ik redelijk klaar met het harde beulen. Ik draaide weken van 60 uur en werkte er ook nog eens bij als postbode, anders redde ik het niet.

“Het lukte wel om mijn werk te verkopen aan grote titels, maar toch kon ik moeilijk leven van journalistiek alleen”

Andere aanpak

Ik heb bewust gekozen voor een andere aanpak. Ook om tijd en ruimte te nemen en na te denken over wat ik nu precies wil. Ik ging aan de slag als tekstschrijver voor met name hogescholen en bedrijven. Het grote verschil is dat aan een tekstschrijver wordt gevraagd wat zijn tarief is, terwijl opdrachtgevers in de journalistiek bepalen wat zij een journalist betalen. Mijn uurprijs is 65 euro exclusief btw. Het schrijven voor onderwijsinstellingen en bedrijven zie ik niet als een vorm van journalistiek, maar wel als werk waarbij de journalistieke vaardigheden goed van pas komen. Het is heel leuk werk, ik ontmoet interessante mensen, lees interessante onderzoeken. Maar de echte journalistiek blijft kriebelen. Samen met een andere freelancer zijn we De Pegel begonnen. We doen onderzoek naar nieuwe verdienmodellen in de journalistiek. De stukken die daaruit voortkomen, plaatsen we op Reporters Online. We interviewen journalisten die bijvoorbeeld extreem specialistisch zijn en dit weten te verzilveren door hun informatie op slimme manieren te verkopen. De nieuwe modellen die we tegenkomen en de inkomstenbronnen die we ontdekken, willen we toepassen op het project zelf.

Nieuwe mogelijkheden verkennen

Het trucje dat ik tijdens mijn opleiding geleerd had - teksten verkopen aan kranten en tijdschriften - werkte niet. Daarmee verdiende ik te weinig om te doen wat ik belangrijk vond: serieus journalistiek onderzoek doen. Door De Pegel leer ik nu zoveel nieuwe mogelijkheden kennen. Dat is hoopgevend. Wij zoeken minder bekende en bekende voorbeelden, zoals wat Joris Luyendijk nu doet met zijn ‘share your learning’ principe, waarin hij mensen meeneemt in zijn eigen zoektocht naar kennis over de financiële wereld. Hij verkoopt zijn werk, terwijl hij nog bezig is met zijn onderzoek.  
Ik schat dat ik nu vier dagen in de week bezig ben met tekstwerk en een dag in de week met journalistiek. Ik zou die verhouding graag anders zien. Maar dat komt ongetwijfeld nog. Als we het perfecte verdienmodel vinden.”

jhep journalistiek heeft een prijs