Susanne de Joode: “Freelancers zijn helemaal niet inwisselbaar”

Susanne de Joode: "Freelancers zijn helemaal niet inwisselbaar"

Susanne de Joode is sinds 1996 redacteur gezondheid bij Plus Magazine*. Per maand heeft ze 23,5 pagina’s te vullen. Van de elf nummers die jaarlijks verschijnen, worden er acht volledig door freelancers ingevuld.

“Ik werk samen met een poule van tien vaste freelancers en daaromheen nog een aantal los-vaste freelancers. Wat al die tien mensen toevoegen aan Plus past nooit in één persoon. In mijn eentje kan ik niet zo goed op de hoogte zijn van voeding, beweging, ziekte, preventie, gezondheidszorg en psyche als tien mensen afzonderlijk dat kunnen. ‘Mijn’ freelancers hebben elk hun eigen netwerk en specialisme. Om elke keer weer een puntig gefocust artikel te maken over bijvoorbeeld hart- en vaatziekten, heb ik steeds een ander puntig gefocust idee nodig. De ideeën ontwikkel ik met behulp van de input van freelancers die weten wat er speelt. Hun inbreng is dus ook al belangrijk bij de basis van een artikel. Ik werk het idee dan verder uit, bedenk welke extra informatie en verhaallagen we erin, en overleg samen met collega’s op de redactie over de opzet en vorm. Dan stuur ik de freelancer een briefing – maar dan hebben we dus vaak al veel contact gehad over het artikel.

50 cent per woord

Plus Magazine betaalt 50 cent per woord. Wij staan bekend als een opdrachtgever die goed betaalt, maar we zijn ook een lastige opdrachtgever omdat we veel van freelancers vragen. De informatiedichtheid van Plus is erg hoog, en ik wil dat de lezer na afloop zo goed mogelijk is geïnformeerd. De samenwerking met freelancers is daarom heel intensief in alle fases van een productie, van invalshoek tot eindresultaat. Dat betekent dat een freelancer na het leveren van het verhaal nog extra vragen kan krijgen om uit te zoeken. Daar moet je als freelancer ook zelf de lol en het nut van inzien.

Door kwaliteit de hoogste oplage

Waar het uiteindelijk om gaat is dat je met kwaliteit de kans vergroot dat consumenten geld willen betalen om jouw blad te kopen, dat je daarmee een van de best verkopende maandbladen bent met de hoogste oplage van Nederland (240.000 betaalde oplage), dat daarmee je titel blijft bestaan en dat je daarmee je freelancers kunt betalen. Onze leidraad is dat we de lat kwalitatief hoog leggen en daar ben ik heel gelukkig mee.

“Naast geld vind ik de waardering voor datgene wat een freelancer inbrengt superbelangrijk”

Freelancers zijn niet inwisselbaar

Als ik hoor over de inwisselbaarheid van freelancers ga ik daar altijd fel tegenin. Freelancers zijn helemaal niet inwisselbaar. Naast geld vind ik de waardering voor datgene wat een freelancer inbrengt superbelangrijk. Het blijft een hiërarchisch gedoe tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, maar ik probeer me als opdrachtgever zo op te stellen dat freelancers, ook als ik voor de zoveelste keer kom met een aanvullende vraag, hun uiterste best voor me willen doen. En dat nog leuk vinden ook.”

*Susanne de Joode is onlangs benoemd tot hoofdredacteur van FOODFIRST NETWORK, platform over voeding en gezondheid (lanceringsdatum oktober 2017).

jhep journalistiek heeft een prijs