Nieuws

Ana Karadarevic: ‘Wij journalisten kúnnen wat, verdorie!’

Hoge werkdruk op redacties; scherpe concurrentie en freelance tarieven die maar niet willen stijgen. NVJ-bestuurslid Ana Karadarevic heeft ervaring met beide, maar staat open voor de ervaringen van collega’s. Vanaf komend najaar gaat ze vanuit haar rol in het bestuur met het beleidsteam Werkvoorwaarden aan de slag. Dat team kan het bestuur voeden met informatie over wat er op de werkvloer speelt.

23 augustus 2021
Lees meer

Cao Publieke Omroepen: van NVJ’s inzet tot het eindbod van de werkgevers

UPDATE - Tot 15 oktober konden leden werkzaam bij de omroep stemmen op het eindbod van de werkgevers over een nieuwe cao. Samen met de andere bonden maken we maandag het resultaat bekend. Met  omroepsecretaris Wais Shirbaz blikken we terug op het onderhandelingstraject. Van NVJ’s inzetbrief tot het eindbod van de werkgevers. Lees meer over Cao Publieke Omroepen: van NVJ’s inzet tot het eindbod van de werkgevers

13 oktober 2020

‘De Fair Practice Code in de omroepsector is een mijlpaal’

Een historische mijlpaal, zo noemt omroepsecretaris Wais Shirbaz de Fair Practice Code. Voor het eerst in de geschiedenis is het de NVJ gelukt om bij de publieke omroepen bindende afspraken te maken over een ondergrens voor zzp-tarieven gerelateerd aan de cao-lonen. Shirbaz: ‘Ik zie de code als een springplank waar je steeds een trede hoger terechtkomt. Maar je blijft de ondernemer die uiteraard vrij is om te onderhandelen.’ Lees meer over ‘De Fair Practice Code in de omroepsector is een mijlpaal’

7 oktober 2020

Diversiteit in de journalistiek: het nieuwe normaal

Het Vers in de Pers-bestuur is zo divers als wat. Hoe hebben we dat voor elkaar gekregen? Welke vruchten plukken we van een veelzijdigheid aan perspectieven? Maar ook: wat doen wij eraan om diversiteit bij onze leden en daarbuiten tot het nieuwe normaal te maken? En waar wachten andere journalistieke redacties en organisaties eigenlijk nog op? Een kijkje aan de redactietafel van het nieuwe normaal. Lees meer over Diversiteit in de journalistiek: het nieuwe normaal

25 juni 2020

Campagne Journalistiek heeft een Prijs: andere vorm, zelfde doelen

Nu duidelijker wordt welke impact de coronacrisis heeft op het medialandschap, wordt ook zichtbaarder dat aanpassingen aan de campagne Journalistiek heeft een Prijs (JHEP) - inclusief Fotojournalistiek heeft een Prijs (FJHEP) - onvermijdelijk zijn. Het streven naar betere tarieven en onderhandelingspositie voor (foto)journalisten zijn niet minder belangrijk  geworden – dat blijft een onverminderd speerpunt van de NVJ. Wel is de vorm van de campagne veranderd, zo is besproken met het bestuur van de NVJ, NVF en Zelfstandigen. Lees meer over Campagne Journalistiek heeft een Prijs: andere vorm, zelfde doelen

9 juni 2020

Onmisbaar

De coronacrisis is bijna drie maanden oud. Op de landelijke tv loopt een NVJ-commercial: ‘De Journalist onthult, duidt en verbindt. Juist nu’. Het NVJ-bestuur vergadert wekelijks online, in plaats van maandelijks in Amsterdam. ‘Coronanieuws’ is een vast agendapunt, bij de staf en alle afdelingen, die elkaar ook alleen vanaf het middenrif zien. Lees meer over Onmisbaar

8 juni 2020

Oost, west, thuis best?

Toen Corona alleen nog een hip biertje was, was thuiswerken af en toe best prettig. Maar nu hebben we er wel genoeg van en kijken we reikhalzend uit naar het koffieapparaat, de roddels, een echte vergadering en een ICT-collega een etage lager. Want behelpen is het aan de keukentafel, die te laag of net te hoog is, met een haperende laptop, en twee peuters aan de broek. Daarom toch maar eens wat rechten en plichten. Lees meer over Oost, west, thuis best?

16 april 2020
Resultaat 1 - 10  (van 59)

Pagina's

Verfijn resultaten

Trefwoorden