‘De administratieve rompslomp of de lol. Dat laatste’

dinsdag 5 juni 2012

Fotograaf Sebastiaan ter Burg laat zich voor een opdracht eenmalig betalen, daarna is zijn werk beschikbaar voor de hele wereld om te gebruiken. Tijdens de Grote Freelancersdag vertelt hij waarom hij zo werkt en hoe succesvol dit is. Vorig jaar behaalde hij een omzet van 60.000 euro. ‘Ik heb me laten vertellen dat dat niet slecht is.’

Sebastiaan ter Burg bevindt zich in een luxepositie. De fotograaf fotografeert wat hij leuk vindt en dat wil hij vooral zo houden. Ter Burg, van oorsprong IT-projectmanager, maakte aan het begin van zijn fotografencarrière de keuze om zijn werk te delen via Creative Commons. ‘Toen ik begon, vroeg ik me af of ik de administratieve rompslomp wilde, of de lol. Dat laatste wilde ik. Ik besloot dat ik mijn werk wil verspreiden.’ Zijn foto’s zijn op Flickr onbeperkt te gebruiken onder de voorwaarde dat zijn naam er bij staat en dat de licentie erbij vermeld wordt. Videomateriaal wordt via Vimeo beschikbaar gesteld om te downloaden. Aanvankelijk stelde Ter Burg de voorwaarde dat gebruikers zijn naam moesten vermelden, dat zijn werk niet voor commerciële doeleinden werd gebruikt en dat de foto’s niet zouden worden aangepast. Inmiddels stelt hij alleen nog maar de voorwaarde dat zijn naam wordt vermeld. ‘Ik ben niet bang dat Nike of Shell mijn foto’s gebruiken. Als ik dan als voorwaarde niet-commercieel gebruik stel, dan pest en beperk ik eigenlijk de kleinere organisaties.’

Ter Burg noemt zichzelf beeldconsulent. Zijn klanten zijn geen klanten, maar sponsoren. Voor een opdracht laat hij zich eenmalig betalen – zijn uurprijs is 80 euro. De opdrachtgever ontvangt zijn materiaal in een hoge resolutie en eventueel wordt er een afspraak gemaakt of het beeld met vertraging via Creative Commons wordt gedeeld. Meestal zijn het niet de kranten die hem vragen. Wel de nonprofit organisaties die zelf maar al te graag willen dat het beeld wordt verspreid. ‘Zij hebben immers ook een verhaal te vertellen dat ze willen verspreiden.’ Overigens zijn niet alle media al gewend aan de werkwijze van Ter Burg. Tijdschriften betalen hem nog steeds voor foto’s die ze gratis mogen publiceren. ‘Creative Commons heeft tijd nodig om te landen. Maar daarna volgt vooral enthousiasme.’ Toch geldt wel de waarschuwing dat misbruik wordt gestraft. Op publicatie van een foto zonder naamsvermelding volgt een dikke rekening.

Ter Burg voorspelt dat steeds meer werk via Creative Commons wordt verspreid. Hij is niet bang voor de concurrentie van burgerjournalistiek. Want ook bij zijn werkwijze stellen opdrachtgevers de hoogste kwaliteit. Wel denkt hij dat de grote middelmaat moet schikken of stikken. ‘Als bij een evenement vijf fotografen aanwezig zijn en twee van hen gebruiken Creative Commons, dan hoef je daar echt niet meer met vijf man daar te staan.’
Inmiddels is Sebastiaan ter Burg zijn tweede jaar ingegaan als fotograaf. Vorig jaar behaalde hij een omzet van 60.000 euro. ‘Ik heb me laten vertellen dat dat niet slecht is.’