‘Brandbook’ zal redactiestatuut Viva vervangen

woensdag 23 december 2015

Ook in de toekomst zal de journalistieke inhoud van Viva centraal blijven staan. Zonder journalistieke content hebben de uitgaven geen waarde, noch voor consumenten, noch voor adverteerders. Dit heeft branddirector Joyce Nieuwenhuijs van Sanoma aangegeven in een gesprek dat zij dinsdag had met de NVJ.

Op uitnodiging van Joyce Nieuwenhuijs, branddirector Sanoma, voerde NVJ overleg over het voornemen om de structuur van Viva te wijzigen. Hierin vervangt een brand manager de hoofdredacteur en stuurt een content manager en design manager aan. Commercieel en redactioneel gaan samenwerken in één team.

Met name de toepassing van het redactiestatuut stond ter discussie. Uit het gesprek bleek dat het redactiestatuut wordt vervangen door  een zogenoemde ‘brandbook’, waarin alle spelregels en beginselverklaringen zijn opgenomen.  Volgens Joyce Nieuwenhuijs  gaan die regels verder dan het redactiestatuut. De journalistieke inhoud van de uitgaven staan nog steeds centraal. Zonder journalistieke content hebben de uitgaven geen waarde, noch voor consumenten, noch voor adverteerders. Terwijl een brandmanager eindverantwoordelijk is voor de financiën, kan de contentmanager zich meer op de inhoud richten.

Yvonne Dankfort spreekt van een prettig en verhelderend gesprek, maar wil hoe dan ook inzage hebben in het zogenoemde brandbook. ‘We willen van Sanoma de harde uitspraak dat het grondbeginsel van het redactiestatuut de basis blijft, dat de onafhankelijkheid van de redactie regelt en de scheiding tussen redactie en commercie waarborgt.’

Sanoma en NVJ hebben afgesproken in januari verder te praten. Dan zal ook worden gesproken over de nieuwe functieprofielen.