‘Ik ken geen collega die zegt: Yes, ik mag weer gaan pitchen!’

maandag 30 januari 2023

Als freelancer is het pitchen van verhaalideeën vast onderdeel van je werk. Best lastig. Want zitten redacties wel te wachten op jouw ideeën? En hoe werk je een prikkelend idee uit tot een kansrijke pitch? Tijdens de nieuwe online cursus Journalistiek pitchen leer je hoe je een goed idee omzet in een adequaat voorstel en bij welke media jouw verhaal het beste past. ‘Wij willen freelancers echt enthousiast maken over pitchen,’ vertelt docent Rineke van Houten. ‘Dat ze niet alleen de cursus verlaten met een kant-en-klare pitch, maar het zelf ook gaan zien als een spannend maar leuk onderdeel van hun werk.’

Foto: Bob Goedewaagen

Van Houten schrijft als freelance journalist voor onder meer NRC Handelsblad en Plus Magazine, publiceert non-fictieboeken (in 2017 verscheen haar literaire biografie over beeldend kunstenaar Frank Lodeizen, Dichter van de droge naald) en traint daarnaast schrijvers en journalisten om hun werk te verkopen. ‘Ik zit inmiddels zo’n veertig jaar in het vak en merk dat ik er veel plezier uithaal om mijn ervaring en kennis te delen met collega’s. Zo zijn ook andere cursussen bij de NVJ Academy tot stand gekomen.’

De cursus Journalistiek pitchen is een initiatief van haar collega Brigit Kooijman met wie Van Houten de training geeft. De vraag ernaar is groot omdat journalisten pitchen als een lastig onderdeel ervaren. ‘Jezelf of je werk verkopen is ook niet zo makkelijk. Ik ken geen collega die zegt: “Yes, ik mag weer gaan pitchen!” Maar als je veel oefent, krijg je het beter in de vingers, zul je ervaren dat het zelfs leuk kan zijn en dat je meer opdrachten binnenhaalt.’ Lachend: ‘Ik was iemand die mezelf heel slecht verkocht – en nu geef ik er workshops over.’

De kunst om het juiste medium te overtuigen van jouw idee

Pitchen is ook een kwestie van een dikke huid kweken, afwijzingen horen er nu eenmaal bij. En die moet je niet persoonlijk opvatten, zegt Van Houten. ‘Je moet het ook niet zien als een afwijzing van je kwaliteiten als journalist. Het is meer: kennelijk niet het goede idee op het goede moment, of je hebt je idee niet op de juiste manier verkocht. Een goed verhaal is een goed verhaal en elk medium wil een goed verhaal. Het is de kunst om het medium te overtuigen van jouw idee. Hoe je dat doet, daar gaat onze cursus over.’

Deelnemers leren uit welke elementen een goede pitch bestaat en hoe je media selecteert die passen bij jouw verhaalidee en ambities. ‘Een van de belangrijkste dingen die we journalisten leren is om te denken vanuit de redactie, vanuit de eind- of hoofdredacteur die je benadert. Met alleen maar “Ik wil dit graag schrijven” kom je meestal niet ver. Het gaat erom dat je je verdiept in het medium waarvoor je wilt schrijven. Waar zijn ze mee bezig, wat speelt er bij hen en hoe kun jij daarop aansluiten?’

Met een kant-en-klare pitch naar huis

De cursus bestaat uit twee online bijeenkomsten en zit praktisch in elkaar. ‘Tijdens de eerste bijeenkomst op 16 mei behandelen we de do’s en don’ts van het pitchen aan de hand van goede en slechte voorbeelden. Ook is er veel ruimte voor het uitwisselen van ervaringen en individuele vragen.’ In de periode tussen de bijeenkomsten scherpen deelnemers hun pitch aan op basis van wat ze hebben geleerd. ‘Op 30 mei bespreken we dan gezamenlijk de pitches en trainen we pitchvaardigheden.’

Een garantie dat je verhaalidee na de cursus wordt aangenomen, kan Van Houten uiteraard niet geven. ‘Maar het is de bedoeling dat iedereen uiteindelijk met een kant-en-klare pitch naar huis gaat die je direct kunt opsturen naar het medium waarvoor het voorstel is geschreven.’

 

Wil je beter leren pitchen? Schrijf je dan vandaag nog in! Als NVJ-lid ontvang je tot 50 procent korting.