Nieuws

Vliegende start Zoek Het Uit

Twee toppers uit de Nederlandse onderzoeksjournalistiek hebben vrijdag 10 september de leergang Zoek Het Uit — leidinggeven aan journalistiek onderzoek, een vliegende start gegeven. Nieuwsuur-journalist Bas Haan en zijn hoofdredacteur Joost Oranje, prijswinnende journalisten met een lange staat van dienst, sloten de eerste van zes trainingsdagen van de Zoek Het Uit editie 2021 af.

16 september 2021
Lees meer

Ana Karadarevic: ‘Wij journalisten kúnnen wat, verdorie!’

Hoge werkdruk op redacties; scherpe concurrentie en freelance tarieven die maar niet willen stijgen. NVJ-bestuurslid Ana Karadarevic heeft ervaring met beide, maar staat open voor de ervaringen van collega’s. Vanaf komend najaar gaat ze vanuit haar rol in het bestuur met het beleidsteam Werkvoorwaarden aan de slag. Dat team kan het bestuur voeden met informatie over wat er op de werkvloer speelt. Lees meer over Ana Karadarevic: ‘Wij journalisten kúnnen wat, verdorie!’

23 augustus 2021

Cao Publieke Omroepen: van NVJ’s inzet tot het eindbod van de werkgevers

UPDATE - Tot 15 oktober konden leden werkzaam bij de omroep stemmen op het eindbod van de werkgevers over een nieuwe cao. Samen met de andere bonden maken we maandag het resultaat bekend. Met  omroepsecretaris Wais Shirbaz blikken we terug op het onderhandelingstraject. Van NVJ’s inzetbrief tot het eindbod van de werkgevers. Lees meer over Cao Publieke Omroepen: van NVJ’s inzet tot het eindbod van de werkgevers

13 oktober 2020

‘De Fair Practice Code in de omroepsector is een mijlpaal’

Een historische mijlpaal, zo noemt omroepsecretaris Wais Shirbaz de Fair Practice Code. Voor het eerst in de geschiedenis is het de NVJ gelukt om bij de publieke omroepen bindende afspraken te maken over een ondergrens voor zzp-tarieven gerelateerd aan de cao-lonen. Shirbaz: ‘Ik zie de code als een springplank waar je steeds een trede hoger terechtkomt. Maar je blijft de ondernemer die uiteraard vrij is om te onderhandelen.’ Lees meer over ‘De Fair Practice Code in de omroepsector is een mijlpaal’

7 oktober 2020

Campagne Journalistiek heeft een Prijs: andere vorm, zelfde doelen

Nu duidelijker wordt welke impact de coronacrisis heeft op het medialandschap, wordt ook zichtbaarder dat aanpassingen aan de campagne Journalistiek heeft een Prijs (JHEP) - inclusief Fotojournalistiek heeft een Prijs (FJHEP) - onvermijdelijk zijn. Het streven naar betere tarieven en onderhandelingspositie voor (foto)journalisten zijn niet minder belangrijk  geworden – dat blijft een onverminderd speerpunt van de NVJ. Wel is de vorm van de campagne veranderd, zo is besproken met het bestuur van de NVJ, NVF en Zelfstandigen. Lees meer over Campagne Journalistiek heeft een Prijs: andere vorm, zelfde doelen

9 juni 2020

Onmisbaar

De coronacrisis is bijna drie maanden oud. Op de landelijke tv loopt een NVJ-commercial: ‘De Journalist onthult, duidt en verbindt. Juist nu’. Het NVJ-bestuur vergadert wekelijks online, in plaats van maandelijks in Amsterdam. ‘Coronanieuws’ is een vast agendapunt, bij de staf en alle afdelingen, die elkaar ook alleen vanaf het middenrif zien. Lees meer over Onmisbaar

8 juni 2020

Oost, west, thuis best?

Toen Corona alleen nog een hip biertje was, was thuiswerken af en toe best prettig. Maar nu hebben we er wel genoeg van en kijken we reikhalzend uit naar het koffieapparaat, de roddels, een echte vergadering en een ICT-collega een etage lager. Want behelpen is het aan de keukentafel, die te laag of net te hoog is, met een haperende laptop, en twee peuters aan de broek. Daarom toch maar eens wat rechten en plichten. Lees meer over Oost, west, thuis best?

16 april 2020

Wat werknemers moeten weten over de campagne Journalistiek heeft een Prijs

Binnen de campagne Journalistiek heeft een Prijs trekken freelance journalisten en fotojournalisten samen op voor betere tarieven en voorwaarden. De NVJ en vier mediabedrijven gaan gesprekken voeren over betere arbeidsvoorwaarden voor freelancers. Wat zullen de werknemers merken van deze campagne? Onderhandelaar en secretaris Ellen Bonke beantwoordt 4 prangende vragen. Lees meer over Wat werknemers moeten weten over de campagne Journalistiek heeft een Prijs

5 maart 2020

Zoek Het Uit – Leidinggeven aan journalistiek onderzoek

Eigen onderzoek dat nieuwe onthullingen en onderscheidende achtergronden oplevert. Welke journalist wil dat niet? Intussen is vrijwel elke redactie méér gaan doen met minder mensen. Om toch bij die productiedruk eigen onderzoek te waarborgen en te versterken, zetten NVJ Academy en VVOJ samen een trainingsprogramma op: Zoek Het Uit. Lees meer over Zoek Het Uit – Leidinggeven aan journalistiek onderzoek

12 februari 2020
Resultaat 1 - 10  (van 50)

Pagina's

Verfijn resultaten

Trefwoorden