Nieuws

We zoeken een campaigner/organizer voor de campagne Journalistiek heeft een Prijs

In de campagne Journalistiek Heeft Een Prijs draait alles om professionele beloning voor freelance (foto) journalisten. De journalisten zélf spelen daar een belangrijke rol in. Als campaigner/organizer ben je samen met je collega campaigner/organizer de schakel tussen de freelance journalisten en het projectteam en speel je een belangrijke rol in de campagne. Lees meer over We zoeken een campaigner/organizer voor de campagne Journalistiek heeft een Prijs

13 februari 2020

Oproep: Sluit aan bij freelancers die zich inzetten voor professionele tarieven

Een groeiende groep freelancers is zich aan het verenigen om op te komen voor een betere positie van freelancers en voor professionele tarieven. Onlangs hebben zij teams gevormd die zich hier voor gaan inzetten. Deze teams vormen onderdeel van de campagne ‘Journalistiek heeft een prijs’. De sectie Zelfstandigen organiseert op vrijdagmiddag 28 februari een nieuwe bijeenkomst voor freelancers die willen aansluiten. Zij roept freelancers op om aan te haken. Lees meer over Oproep: Sluit aan bij freelancers die zich inzetten voor professionele tarieven

13 februari 2020

NVJ: moedig besluit freelancers NRC

Algemeen secretaris Thomas Bruning noemt de discussie die de groep van 55 freelancers aangaat bij NRC over hun wankele positie dapper. De groep freelancers verschijnt donderdag niet op het werk bij NRC handelsblad. ‘We herkennen het probleem van de zij-aan-zij- werkers; hetzelfde werk doen maar minder verdienen en minder rechten. We steunen de groep en spreken de waardering uit voor hun moed om zich uit te spreken.’ Lees meer over NVJ: moedig besluit freelancers NRC

12 februari 2020

Onze rots in de branding

De fotojournalistiek is weer onder de aandacht gekomen. Onlangs is Eddy van Wessel voor de derde keer winnaar van de Zilveren Camera geworden.  Het juryrapport was overduidelijk. Eddy presteert al jaren op ongekend hoog niveau. Column van NVF-voorzitter Eric Brinkhorst over onder meer de veranderingen binnen NVF, de oproep om de petitie te ondertekenen en de laatste wijzigingen bij DPG Media. Lees meer over Onze rots in de branding

6 februari 2020

Reactie op advies Commissie Borstlap: NVJ wil flextoeslag ook voor zelfstandige (foto)journalisten

De NVJ kijkt met gemengde gevoelens naar het advies van de Commissie Borstlap, dat gisteren door commissievoorzitter Hans Borstlap werd gepresenteerd. Voorop staat dat de NVJ de grote lijn in het rapport onderschrijft: het is goed dat de commissie kiest voor een integrale aanpak van de arbeidsmarkt, waarbij vast, flex en zzp’ers niet langer tegen elkaar kunnen worden uitgespeeld. Lees meer over Reactie op advies Commissie Borstlap: NVJ wil flextoeslag ook voor zelfstandige (foto)journalisten

24 januari 2020

ACM onderzoekt bij Sanoma-overname krachtsverhouding uitgevers en freelancers

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat bij de voorgenomen overname van Sanoma door DPG Media onder andere onderzoeken welke gevolgen het samengaan zou hebben voor de krachtsverhoudingen tussen deze uitgevers en de freelance journalisten die voor ze werken. Naast de inkoopmacht van de uitgever worden ook andere onderwerpen zoals markt, marktafbakening, advertentiemarkt en pluraliteit meegewogen in het onderzoek. Vorige week hadden de NVJ en de Auteursbond een gesprek met ACM. Lees meer over ACM onderzoekt bij Sanoma-overname krachtsverhouding uitgevers en freelancers

24 januari 2020

NVJ en Auteursbond in gesprek met ACM over overname Sanoma door DPG

De NVJ en de Auteursbond gaan maandag 13 januari in gesprek met de Autoriteit Consument en Markt (ACM) over de aangekondigde overname van Sanoma Media Netherlands BV door DPG Media. In een brief wijzen de NVJ en de Auteursbond ACM er op dat als zij deze fusie toelaat, de onderhandelingsruimte voor freelancers nog beperkter wordt. Lees meer over NVJ en Auteursbond in gesprek met ACM over overname Sanoma door DPG

9 januari 2020
Resultaat 1 - 10  (van 181)

Pagina's

Verfijn resultaten

Trefwoorden