Campagne Journalistiek heeft een prijs leidt tot bewustzijn en overleg met werkgevers

zondag 3 juni 2018

In het Jaarverslag 2017 dat tijdens de ALV op 2 juni werd besproken, wordt ruime aandacht besteed aan de campagne 'Journalistiek heeft een Prijs', die begin 2017 van start ging. Tijdens de ledenvergadering werd duidelijk dat de urgentie om de positie van freelancers te verbeteren onverminderd hoog blijft en dat de campagne wordt voortgezet met extra aandacht voor fotojournalisten, payrollers en journalistiek in de regio.

foto: Martine Krekelaar

Het jaar 2017 begon dankzij de voormalige directie van TMG letterlijk op oudejaarsdag, toen het personeel te horen kreeg dat 45 redactieleden moesten vertrekken en de regionale titels onderdeel zouden worden van de Telegraaf als een soort kopblad.

De NVJ begon met de redactie met acties voor de HMC-kranten. Met positieve acties in de regio met “Dit is mijn krant! “ werd meteen duidelijk waar de campagne “Journalistiek heeft een prijs” om draaide: om de ontbrekende waardering bij sommige uitgevers, bij politiek en publiek voor de maatschappelijke waarde van ons vak. Het is geen grondstof, die tegen de laagst mogelijke stuksprijs kan worden ingekocht of waar met minimale redacties in middelgrote steden nog een waakhondfunctie overeind blijft.

Bewustzijn gegroeid bij redacteuren, Kamerleden, uitgevers en omroepdirecteuren

Er kwamen zichtbare acties, een witboek "Journalistiek heeft een prijs", dat aan uitgeefdirecteuren, NPO en Kamerleden werd overhandigd en uitgedeeld op redacties, alsook de organisatie van debatten en bedrijfsbezoeken. Algemeen secretaris Thomas Bruning: ‘Alhoewel we er zeker nog niet zijn, hebben we wel gemerkt dat er bewustzijn is gegroeid binnen redacties, bij Kamerleden en het departement en schoorvoetend ook bij omroepdirecties en uitgevers.’ De twintig en dertig euro per uur is voor een ervaren freelancer geen redelijk tarief. Dit heeft in elk geval geleid binnen de uitgeverij- en omroep-cao om in werkgroepen de positie van freelancers en payrollers in kaart te brengen en voorstellen voor hen uit te gaan werken. In het geval van de HMC-kranten leidde dit tot een forse aanpassing van de reorganisatie met veel minder reductie.

In het cao-werkgroepoverleg zullen ook de conclusies worden ingebracht van de onderzoeken, die afgelopen jaar zijn uitgevoerd naar de kansen voor een cao/o waarin ook ondergrenzen voor freelancers worden vastgelegd.

Andere evenementen en activiteiten

De NVJ deed nog heel veel meer in 2017, met geslaagde evenementen, zoals de presentatie van het geweldsonderzoek van Brenninkmeijer en Odekerken en een hoorzitting hierover, cao’s bij de omroepen en uitgevers, een zeer hoog gewaardeerde juridische afdeling, een groeiende NVJ Academy, die dit jaar fors gaat uitbreiden en 50 procent korting biedt op een groot aantal trainingen voor freelancers. Villamedia draaide een uitstekend jaar, zowel commercieel als inhoudelijk, met meer aandacht voor loopbaan en innovatie, met nieuw ontwikkelde nieuwsbrieven over deze thema’s.

Ledengroei en meer jonge leden

Tenslotte stond Bruning stil bij de ledengroei voor het derde jaar op rij met meer jonge leden die lid worden. De uitdaging is om alle jonge leden lid te houden. Bruning: ‘Kortom, hulde voor alle mensen bij de NVJ, zowel op kantoor als in bestuurlijke functies, die 2017 in mijn optiek tot een goed jaar hebben gemaakt voor de NVJ als belangenbehartiger voor haar leden.’