Helft uitgevers besteedt werk uit aan freelancers

donderdag 15 januari 2009

Meer dan de helft van de Nederlandse uitgeverijen besteedt werkzaamheden uit aan freelancers. De uitgeverijen die freelancers inhuren besteden 29% van hun werkzaamheden uit op het gebied van tekstschrijven en eindredactie . Dit blijkt uit onderzoek dat in opdracht van freelancer-intermediair Arts Mediaproducties werd uitgevoerd. Uit het onderzoek blijkt ook dat weinig tijd wordt gestoken in het vinden van een geschikte freelancer en dat dit leidt tot klachten over de kwaliteit.

Niels Arts van Arts Mediaproducties begon als freelance journalist en verzamelde in een paar jaar tijd een groep van freelance journalisten om zich heen met wie hij samenwerkte. Dat netwerk bouwde hij uit tot het huidige mediabedrijf voor freelance professionals. Om te weten hoe, hoeveel en wat uitgeefbedrijven uitbesteden aan freelancers, liet Arts marktonderzoek verrichten door bureau Markteffect. Aan het onderzoek werkten 1099 uitgeefbedrijven mee. Naast de bekende voordelen zoals flexibiliteit werden ook de nadelen van het werken met freelancers onderzocht. ‘Soms hoor je negatieve bijklanken en ik wilde weten wat die waren.’ Tot de grootste ergernissen behoren gebrek aan kwaliteit, het niet halen van deadlines, slechte prijsafspraken en slechte bereikbaarheid en communicatie. Het niet bekend zijn met de materie of niet betrokken zijn bij het medium waren andere genoemde knelpunten. Uitgevers kunnen daar zelf veel aan doen, vindt Arts. Uit het onderzoek blijkt namelijk ook dat maar liefst 82 procent van de ondervraagden weinig tijd steekt in het vinden van een geschikte freelancer. Slechts 6 procent van de uitbestedende heeft een eigen netwerk van freelancers. ‘Uitgeverijen zouden meer aandacht moeten besteden aan het opbouwen en onderhouden van netwerken. Als ze in zee gaan met een freelancer moeten ze rekening houden met een aantal afspraken: maak een goede briefing met een zorgvuldige omschrijven van inhoud, prijs en tijdlijn, zet afspraken op papier, zoek een freelancer met relevante kennis en ervaring, neem een veilige marge tussen eigen deadline en die van de freelancer. En voorkom dat je in tijden van haast de eerste de beste freelancer benadert.’