Hoe ons werk in 'het jaar van de wearables' gaat veranderen

donderdag 11 september 2014

Kan je als journalist nog zonder smartphone? Ik niet. Ik gebruik hem in de trein om mails te lezen, aantekeningen te maken of zelfs hele artikelen te tikken. En denk eens aan de foto’s en video’s die je zelf kan maken of die lezers met je delen. Ook de nieuwsconsumptie van Nederlanders is door de smartphone radicaal veranderd.

2014 moet het jaar van de wearables worden en deze nieuwe categorie gadgets kan net zo’n grote impact hebben op ons journalistieke werk en de manier waarop we lezers bereiken en met ze communiceren.

Apple vloog deze week de halve journalistieke wereld in naar San Francisco om zijn nieuwe smartwatch te laten zien en de week daarvoor werden op een techbeurs in Berlijn een handvol concurrerende 'slimme horloges' getoond.

Honderd tekens

Hoewel veel van deze wearables gericht zijn op gezondheid, hebben ze ook grote gevolgen voor de journalistiek. Als iedereen alleen nog maar nieuwsnotificaties op zijn smartwatch leest en zo selecteert welke stukken hij echt gaat bekijken, moeten we nog korter gaan schrijven. Versturen we straks alleen nog in pak ‘m beet honderd tekens het nieuws naar onze lezers?

En bedenk eens hoeveel meer we nog te weten kunnen komen over lezers. Een pushnotificatie op een telefoon wordt als vervelend ervaren, maar zal op een wearable juist welkom zijn. Mensen hoeven niet zelf op te zoek gaan, maar krijgen relevante meldingen voorgeschoteld op basis van locatie, voorkeuren of activiteiten. Nieuws kan daarop ook worden afgestemd.

Slimme bril

De grootste impact is misschien nog wel voorbehouden aan Google Glass. Juist deze bril, die ongetwijfeld nog opvolgers zal krijgen en over een paar jaar in veel compactere en minder indringende vorm verkrijgbaar zal zijn, kan onze werkwijze radicaal veranderen.

Met Google Glass heb je een camera, computer en smartphone op je hoofd, die je met spraak bestuurt. Je handen zijn vrij en dat geeft veel mogelijkheden. Je kan lezers of kijkers veel meer bij het verhaal betrekken of zelfs live gesprekken voeren met input van lezers. Ik gebruikte de bril van Google al eens om mijn eerste indruk van nieuwe telefoons en tablets vast te leggen en een collega gebruikte de bril voor een interview

Colin van Hoek is chef technologie bij NU.nl

The Next Step

Wil je meer weten over invloed van wearables en welke innovaties er nog aankomen? Hoe die net als de smartphone je werk makkelijker kunnen maken en het publiek nog beter bedienen? En niet te vergeten (de werking van) Google Glass in het echt zien. Kom 25 september naar The Next Step van NVJ Internet in De Balie in Amsterdam. Bekijk hier het hele programma en meld je aan!