Magazine Media Café: Print, zo kan het ook!

woensdag 12 augustus 2015

Met printmagazines kun je nog steeds een goede boterham verdienen, maar dan moet het wel anders dan voorheen. Uitgeverijen New Skool Media, WindPublishing en Fab bewijzen dat dit kan. Zij staan op 14 september in De Balie centraal tijdens het eerste Magazine Media Café, voorheen bekend als Bladen. Met: Rog Koghee van New Skool Media, Femmetje de Wind van Wind Publishing (o.a. Wendy), Ebru Umar (FAB Magazine) en Sandy Wenderhold (Oh!).

Daar waar andere uitgevers afscheid nemen van printtitels en steeds meer focussen op online en mobiel, namen de drie uitgeverijen bestaande titels over en bouwden deze uit tot mediamerken of zijn vanuit het ‘niets’ met een nieuwe titel gestart. Niet aanbodgedreven, zeer kostenbewust, zo laag mogelijke overhead, uitbesteden wat maar kan.

Femmetje de Wind van WindPublishing zette Wendy Magazine meteen al op als crossmediaal merk. Opvallend, zo’n succesvolle lancering in een tijd waarin geen ruimte meer leek te bestaan voor personality magazines.

Rob Koghee nam samen met Cor Jan Willig maar liefst 19 special interesttitels over van Sanoma en brachten deze onder in uitgeverij New Skool Media. Tegen de stroom in lanceren zij ook nieuwe printtitels.

Het eerder door Sanoma opgeheven vrouwenblad Fab maakte een doorstart nadat Ebru Umar het merk had overgenomen. Fab ging in eerste instantie als webtitel verder, maar sinds een jaar verschijnt Fab weer in print. De papieren Fab wordt uitgeven in samenwerking met Sandy Wenderhold, directeur van porno-uitgeverij Sansyl. Op haar beurt lanceerde Sandy in juni Oh, een nieuw sensueel magazine voor vrouwen. Op een crossmediale toekomst wordt gebroed.

Magazine Media Café

Na elf jaar krijgt Bladen in De Balie, het platform waar collega’s en vakgenoten uit de publiekstijdschriftenbranche elkaar ontmoeten, een nieuwe naam: Magazine Media Café.

De tijd dat er uitsluitend onderwerpen over bladen werden behandeld is voorbij, het gaat nu steeds meer over de transformatie die de uitgevers maken van geprinte producten naar multimedia producten. Dat er echter nog steeds brood valt te verdienen met print is overduidelijk, vandaar dat dit het thema is tijdens de eerste sessie van Magazine Media Café.

Magazine Media Café vindt vier keer per jaar plaats in De Balie te Amsterdam. Eenmaal per jaar is de sessie op locatie tijdens de Nationale Uitgeefdag. De netwerkbijeenkomsten blijven gratis toegankelijk na aanmelding via de website van Magazine Media Café

  • Datum & tijd: 14 september, 15.30-17.30 uur
  • Locatie: De Balie, Kleine-Gartmanplantsoen 10, 1017 RR Amsterdam

Commissie Onderwijsfonds Publiekstijdschriften

Magazine Media Café wordt georganiseerd door de Commissie Onderwijsfonds Publiekstijdschriften (COP), waarin de Groep Publiekstijdschriften, NVJ Academy en Freelancers Associatie (FLA) zijn vertegenwoordigd. (www.bladenmaken.org).