Van Markenlezing 2013: ‘Branded Journalism’

maandag 7 januari 2013

Steeds vaker zetten merken journalistieke methodieken in om hun merkwaarden te vergroten. Deze praktijk heeft de benaming ‘Branded Journalism’ gekregen. Is dit echte journalistiek, of pr verpakt in een jasje van onafhankelijkheid? Tijdens de Van Markenlezing 2013 op 31 januari geven columnist en journalist Ebele Wybenga en voormalig journalist en bedrijfscommunicator Henk Vlaming hun visie op ‘Branded Journalism’. De lezing wordt georganiseerd door Logeion, beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals. NVJ-leden kunnen met korting de lezing en discussie bijwonen.

Grazige weide of knekelveld? Steeds vaker zetten merken journalistieke methodieken in om hun merkwaarde te vergroten. Deze praktijk heeft de benaming 'Branded Journalism' gekregen. Er wordt al gesproken over 'the next big movement in communications'. De trend probeert ook wortel te schieten in ons land. Waarbij de vraag is in hoeverre deze aanpak werkt. Kan journalistiek werkelijk bloeien in een communicatie-omgeving? Tijdens de Van Markenlezing 2013 geven twee ervaren vakgenoten hun visie op actuele ontwikkelingen. Columnist en journalist Ebele Wybenga en voormalig journalist en bedrijfscommunicator Henk Vlaming belichten de opkomst en betekenis van de 'journalisering' van de communicatie.
Zij gaan in op de populariteit van het fenomeen Branded Journalism, waarbij de vraag wordt beantwoord waarom dit verschijnsel de kop opsteekt. Is dit een bedenksel van bureaus die op zoek zijn naar opdrachten, of is er een andere, diepgaandere verklaring? Ook gaat de Van Markenlezing in op de vraag hoe branded journalism eruit ziet. Is dit echte of pseudo journalistiek, pr verpakt in het jasje van onafhankelijkheid? De sprekers laten de vele gedaanten zien van Branded Journalism. Tenslotte de vraag hoe toepasbaar het fenomeen is. Welke voordelen heeft dit voor een organisatie en welke risico's zijn er aan het verschijnsel verbonden? Een verkenning van droom en werkelijkheid.

Sprekers
Journalist Ebele Wybenga (1987) schrijft columns in Adformatie, lifestyleverhalen in NRC Handelsblad en in opdracht van merken.
Henk Vlaming (1959) was meer dan twintig jaar journalist en tegenwoordig directeur van het NRI (Nederlands Redactie Instituut), van waaruit hij journalistieke methodieken inzet voor de positionering van bedrijven en andere organisaties.

Van Markenlezing
Jaarlijks wordt in januari de Van Markenlezing gehouden. De lezingen zijn vernoemd naar de oprichter van het eerste bedrijfsblad in Nederland (1882). Bij deze lezing staat steeds het grensvlak tussen bedrijfsjournalistiek en andere vakgebieden centraal. In de afgelopen jaren zijn de Van Markenlezingen verzorgd door Suzanne de Bakker, Peter Kerkhof, Hans Hoeken, Luc van Beers, Sak van den Boom, Leon de Wolff, Huub Evers en Betteke van Ruler. Meer informatie over de Van Markenlezing: www.logeion.nl/vanmarkenlezing

Datum en locatie
Donderdag 31 januari, Caballero Fabriek, Saturnusstraat 60 in Den Haag

Programma
15.00 – 15.30 uur Inloop met koffie en thee
15.30 – 17.15 uur Lezing Henk Vlaming en Ebele Wybenga
17.15 – 17.45 uur Discussie: samen op zoek naar de grenzen van journalistieke methodieken
17.45 – 18.45 uur Borrel

Aanmelding
Deelname kost € 37,50 voor leden de NVJ, Logeion en Tekstnet. Niet-leden betalen € 65,00 (prijzen zijn exclusief btw). Klik hier voor inschrijving