NVJ betreurt stopzetten Viva

vrijdag 18 juni 2021

Uitgeefconcern DPG Media heeft onlangs aangekondigd dat het stopt met het tijdschriftmerk Viva. Redenen hiervoor, aldus de uitgever, zijn de teruglopende oplagen van het papieren magazine en de geringe positieve financieel-economische vooruitzichten voor Viva. De NVJ betreurt het verdwijnen van de titel die hierdoor het vijftig jarige jubileum net niet haalt. De NVJ is in contact met DPG Media over de zes arbeidsplaatsen die hiermee vervallen.

In de gesprekken met DPG Media wordt gezegd dat er primair wordt gekeken naar het elders binnen het concern kunnen herplaatsen van de zes medewerkers. Naar verluidt, zijn daar al individuele gesprekken over gestart. De NVJ volgt dat nauwgezet en ondersteunt haar getroffen leden waar mogelijk.

De teloorgang van het magazine en zijn online-extensies staat helaas niet op zichzelf. Ook bij andere uitgevers van tijdschriften is een reorganisatieslag gaande. Zo heeft Hearst Nederland eveneens recentelijk aangekondigd haar porftolio uit te willen dunnen, met verlies van arbeidsplaatsen en freelance opdrachten tot gevolg. Het is een ontwikkeling die de NVJ als beroepsorganisatie zorgen baart.