Rowan Blijd over diversiteit: ‘We weten allemaal dát het kan’

donderdag 17 mei 2018

Rowan Blijd (28), lifestyleblogger en programmamaker bij o.a. de KRO-NCRV waar ze onderdeel uitmaakt van online platform Yo Mo! Daarnaast is ze co-founder van The Glow Up, een 3-jaarlijks intiem evenement georganiseerd door vrouwen van kleur voor vrouwen van kleur. Vanavond is ze een van onze experts bij de discussie: ‘Diversiteit in de media: van buzzword naar implementatie’. Wat verwacht zij van de avond?

Wat verwacht je van de avond?

‘Ik hoop dat het een vruchtbare avond wordt waarin we succesverhalen te horen krijgen die anderen inspireren datzelfde succes na te streven. En dat men daadwerkelijk wordt aangezet tot actie.’

Waar hoop je dat het over zal gaan in de discussie?

Ik hoop dat de discussie geen discussie zal zijn, maar een uitwisseling van ideeën. We weten allemaal dát het kan en er zijn zat voorbeelden van hoe het kan - het als in een inclusief bedrijf hebben. Nu is het zaak actieplannen te hebben en te implementeren.’

Waar hoop je dat het niet over zal gaan?

‘Ik kan the same old, same old gesprekken over hoe moeilijk het is, of mensen die er niet zouden zijn, bij een bedrijf zouden passen etc. inmiddels niet meer aanhoren. Daarom ben ik blij dat deze avond zegt verder te gaan, dus voorbij dit soort opmerkingen.’

Je had een groot succes met YoMo en de campagne #BennieBeige, waar ging dat over?

‘De campagne gaat aan de oppervlakte over huidkleurig ondergoed in elke huidkleur. Maar het gaat in het grotere geheel om het blootleggen van een blinde vlek: de fashionindustrie kan veel inclusiever. En we zijn te gewend geraakt aan het feit dat die dat nog niet is.’

Waarom was het zo succesvol denk je?

‘Veel mensen hadden nog nooit zo tegen producten met een nude effect aangekeken. Waren zich niet bewust van het feit dat mensen in allerlei tinten - niet alleen beige - zulke producten ook willen gebruiken. Daarnaast was het een ludieke, luchtige actie die toch een zwaarder onderwerp goed weet aan te kaarten.’

Wat zou je willen meegeven aan de nieuwe generatie journalisten?

‘Ik wil vooral meegeven dat je gebruik kan maken van je eigen platformen. Ja, er zijn dingen mondjesmaat aan het veranderen op redacties en bedrijfsculturen. Dus maak daar ook gebruik van. Maar wees tegelijkertijd niet bang om je eigen content te produceren. O ja, en vraag hulp! Je hoeft niet alles alleen te doen. Denk bijvoorbeeld aan een mentor, sparringspartners of misschien wel businesspartners.’

Diversiteit in de media: van buzzword naar implementatie

  • Wil je vanavond meepraten over diversiteit? Klik hier voor meer informatie