Ruim 1.300 journalisten tekenen petitie koopkracht

donderdag 24 november 2022

Binnen tien dagen hebben maar liefst 1.300 journalisten de NVJ-petitie ondertekend om zzp’ers in de mediasector en werknemers in de uitgeefbranche te compenseren voor de torenhoge inflatie. Vanmiddag werd de petitie overhandigd aan Peter Stadhouders, directeur van de Mediafederatie. De NVJ roept in haar petitie op tot een compensatie van 750 euro bruto voor werknemers in de uitgeverijsector en een tariefsverhoging van 7 procent voor freelancers bij alle mediaorganisaties.

Foto: Dingena Mol

Friso Bos, journalist Noord-Hollands Dagblad en lid van het NVJ-beleidsteam werkvoorwaarden, overhandigde namens 1.322 journalisten de petitie aan Peter Stadhouders. ‘Sommige omroepen zijn al uit zichzelf gekomen met een koopkrachtcompensatie,’ liet Bos de directeur van de Mediafederatie weten, ‘maar de grote uitgeverijbedrijven blijven achter. De mensen in vaste dienst én de freelancers ervaren daardoor een gevoel van onzekerheid. En dat is killing.’ Peter Stadhouders neemt de petitie op met het bestuur van de Mediafederatie.

‘Met een budgetcoach nemen we geen genoegen’

De landelijke en regionale publieke omroepen, Talpa, RTL, Villamedia én Follow the Money compenseren stuk voor stuk hun werknemers voor de explosief gestegen energiekosten en torenhoge inflatie. De uitgeverijsector geeft echter niet thuis. ‘Uitgevers zeggen wel maatregelen te treffen, zoals budgetcoaches,’ licht NVJ-secretaris Zelfstandigen Milen van Boldrik toe, ‘maar wij hebben vanmiddag duidelijk aangegeven dat wij geen genoegen nemen met een budgetcoach als oplossing. We willen graag met de werkgevers in gesprek om afspraken te maken over een reële koopkrachtcompensatie.’

‘De in de petitie genoemde tariefsverhoging van 7 procent en de compensatie van 750 euro bruto zijn voor dit jaar bedoeld,’ vult Paul Teixeira zijn collega aan. ‘We zetten ons ook in voor koopkrachtcompensatie in 2023. De afspraken die we begin 2022 in de cao hebben gemaakt, zijn immers verre van toereikend met de huidige inflatiecijfers.’

Genoeg financiële draagkracht bij DPG Media en Mediahuis

Volgens de NVJ is er ook ruimte voor een compensatieregeling bij de grote mediaorganisaties. Mediahuis behaalde in 2021 een nettowinst van 117 miljoen euro en DPG Media van 228 miljoen euro. ‘De komende periode blijven we ons inzetten totdat de koopkrachtcompensatie gerealiseerd is,’ zegt Teixeira. ‘De overhandiging van de petitie is voor ons pas de start om ons doel te bereiken.’

 

werf een lid