Nieuws

Fotojournalisten kunnen vanaf vandaag via Matchingfonds werkbeurs aanvragen

Vanaf 9 september kunnen ook freelance fotografen een beroep doen op het zogeheten Matchingfonds, dat werkbeurzen beschikbaar stelt om creatieve journalistieke projecten uit te voeren. Stichting Pictoright en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen hebben gezamenlijk 62.000 euro beschikbaar gesteld voor journalistieke freelance fotografen. Freelance fotografen kunnen een aanvraag indienen tot een maximum van 2.500 euro. Lees meer over Fotojournalisten kunnen vanaf vandaag via Matchingfonds werkbeurs aanvragen

9 september 2020

Paardensportevenement schrapt op dringend verzoek van NVF ‘gratis beelden in ruil voor accreditatie’

Er is een controverse opgelaaid rond het Dutch Open Eventing (DOE), een Nederlands paardensportevenement dat van 6 tot 10 augustus in het Limburgse Kronenberg wordt gehouden. De organisatie eiste van fotojournalisten dat zij de gemaakte beelden gratis ter beschikking stellen, in ruil voor persaccreditatie. Zowel de Nederlandse Sport Pers (NSP) als de NVF veroordelen deze gang van zaken ten zeerste. Inmiddels heeft DOE op dringend verzoek van NVF het gewraakte formulier van de website gehaald en aan de NVF laten weten dat elke officiële persfotograaf van harte welkom is, zonder dat daar gratis foto’s tegenover moeten staan. Lees meer over Paardensportevenement schrapt op dringend verzoek van NVF ‘gratis beelden in ruil voor accreditatie’

29 juli 2020

Onze rots in de branding

De fotojournalistiek is weer onder de aandacht gekomen. Onlangs is Eddy van Wessel voor de derde keer winnaar van de Zilveren Camera geworden.  Het juryrapport was overduidelijk. Eddy presteert al jaren op ongekend hoog niveau. Column van NVF-voorzitter Eric Brinkhorst over onder meer de veranderingen binnen NVF, de oproep om de petitie te ondertekenen en de laatste wijzigingen bij DPG Media. Lees meer over Onze rots in de branding

6 februari 2020

ACM onderzoekt bij Sanoma-overname krachtsverhouding uitgevers en freelancers

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat bij de voorgenomen overname van Sanoma door DPG Media onder andere onderzoeken welke gevolgen het samengaan zou hebben voor de krachtsverhoudingen tussen deze uitgevers en de freelance journalisten die voor ze werken. Naast de inkoopmacht van de uitgever worden ook andere onderwerpen zoals markt, marktafbakening, advertentiemarkt en pluraliteit meegewogen in het onderzoek. Vorige week hadden de NVJ en de Auteursbond een gesprek met ACM. Lees meer over ACM onderzoekt bij Sanoma-overname krachtsverhouding uitgevers en freelancers

24 januari 2020
Resultaat 1 - 10  (van 142)

Pagina's

Verfijn resultaten

Trefwoorden