Verse vooruitstappen

dinsdag 30 september 2014

Gepakt en gezakt stond zij voor ons. Petra Grijzen, presentator van de avond. Fijn dat wij waren gekomen. Maar eerst een moment van besef. Hadden we wel in de gaten dat het nog kort geleden was dat een journalist niet zonder tas of zelfs koffer op pad ging? Dat we met enorme apparaten in de weer waren om ons verhaal te vangen en aan het publiek te brengen?

Zij opende haar bepakking en wij zagen wat restte in haar oude koffer: zware zwarte machines. Zo waren er de nog niet versleten  Marantz-recorder en handheld microfoon uit haar verslaggeversperiode. Het gewicht werd benoemd in kilo’s, een schril contrast met de smartphones van today! Mijn (alweer achterhaalde) nexus weegt incl. hulsje bijvoorbeeld 169 gram.

Het gaat pijlsnel met nieuwigheid: op deze avond van The Next Step, georganiseerd door NVJ Internet, behandelden we 4 verse vooruitstappen.

1. Wearables,  toegelicht door Colin van Hoek (Nu.nl)

Hightech dingen die we in of op ons dragen zoals het Google Glass, het ziet er raar uit maar je hebt je handen vrij om andere zaken dan beeld en geluid op te pakken. Of de smartwatches, de app met snellezer, of die ons over hartslag en bloeddruk informeren. En misschien zijn er binnenkort ook wel smartlenzen in onze oogkasjes.

Petra vroeg zich af of de consument niet steeds luier zal worden. Colin denkt dat het wel mee zal vallen als het nieuwe eraf is. Máár er is wel een heet hangijzer: de ethiek. Wat doe je o.a. met opnames die buiten medeweten, zonder toestemming van de geregistreerde mensen, zijn gemaakt!

2. Video First, toegelicht door Gerard van den Broek (NOS)

Anderhalf jaar geleden slibde de website van  de NOS dicht. En het 8 uur journaal blijkt niet langer hèt moment dat héél het land de televisie aan zet om de laatste nieuwtjes  te vernemen. Het nieuws is dan al vernomen via internet in al haar vormen

Uit onderzoek blijkt dat de behoefte anno nu drie fasen kent: door de hele dag willen we snel bijblijven, in de middag beleven we graag nieuws en in de avond zoeken we opinie. Dat vergt een nieuwe aanpak: alle beeld en geluid gaat dus onmiddellijk naar het snelste platform (internet). Later krijgen we de details en als we ’s avonds eindelijk tijd hebben komt de opinie.

De journalisten van de NOS reizen niet langer in een bus met technici, nee, ze reizen rond met een rugzak waarin een equivalent van de magische rijdende studio in mini vorm wordt meegedragen. Zodat ze niet alleen het item voor de avond opnemen, maar meteen live kunnen voor de website “as it happens”.

Vraag uit de zaal: kunnen wij  wel zomaar veranderen?

Antwoord: Ja. Sterker nog, Gerard brengt nieuws op dit punt: op 3 november gaat de nieuwe NOS-website live, althans, dat is de streefdatum, want internetlanceringen hebben nog wel eens de neiging uitgesteld te worden. En wat dat veranderen betreft, dat is vooral een cultuurding en dat kost op een grote redactie veel tijd. Maar zeker is dat online stijgt in de hiërarchie binnen de NOS-redactie, en dat noteren we als internetsectie natuurlijk graag!  

3. Oculus,  toegelicht door Lara Ankersmit (NOS)

Het gaat hier om een Virtuality Reality bril met een breed stereoscopisch gezichtsveld ontwikkeld voor gamers. Het toestel meet bewegingen van het hoofd van de speler zodat ze gebruikt kunnen worden als besturing in het spel. Zo voelt de speler zich meer ondergedompeld in de virtuele wereld.

Op Prinsjesdag is deze bril gebruikt in de Ridderzaal tijdens de live verslaggeving van de Troonrede. Dat actieve nieuwsbeleving wel heel dichtbij komt met zo’n bril werd duidelijk toen vanuit Hilversum door iemand van de NOS-redactie live werd meegekeken met zo’n bril. Politici in de Ridderzaal kwamen zo snel en dicht op de verdekt opgestelde Oculus-camera aflopen, dat dit een shocking experience bleek voor de brildrager!

4. Data analyse, toegelicht door Erik van Heeswijk (CleverLions)

Erik werd ongedurig van data-analyse na afloop van een gebeurtenis.  Wat heb je nou toch aan gegevens van iets dat voorbij is. Hij wil op de hoogte zijn terwijl het bezig is. Bijvoorbeeld: tijdens de uitzending gebeurt iets dat meer kijkers zal interesseren. Onmiddellijk whatsappen, dan hoeft men later niet meer naar “Uitzending Gemist” en er kan een extra piek van publiek ontstaan!

Of andersom, redacties doen soms enorme inspanningen, die door bijna niemand worden gelezen, omdat het verkeerde moment wordt gekozen voor publicatie. Timing kan dus wonderen verrichten voor je bereik en respons. Journalisten zullen dan ook de balans moeten vinden tussen creativiteit en timing. Erik ontwikkelt software waarmee dat snel kan worden vastgesteld

Timmermanszoon Erik leerde het van z’n vader:  Meten is Weten. En ontdekte dat er meer is dan alleen kijkcijfers meten: alles is meetbaar.

Ook in kleine data-hoeveelheden zit een schat aan informatie en die kan weer ingezet worden bij de personalisatie en zelflerende systemen maar over dat en meer, een volgende keer.