Waarom social media

woensdag 13 december 2017

Aansluitend op de afgelopen ledenvergadering van de Sectie Plus, een stukje over social media gebruik. Dit is de tweede bijdrage in een serie op deze site, waarin we handige weetjes op het gebied van digitale media behandelen. Deze aflevering gaat over het waarom en hoe van social media in een leesbaar Pdf-document. In de volgende stukjes van deze reeks worden andere aspecten besproken. Vragen en opmerkingen kun je richten aan herman@spinhof.nl

Open ook onder Downloads een Pdf-document met dezelfde tekst als onderstaand.

Meer dan acht op de tien Nederlanders maakt gebruik van social media als Facebook, Twitter, Instagram en WhatsApp. De laatste jaren zijn vooral steeds meer ouderen actief op social media, terwijl het aantal jonge gebruikers vrijwel gelijk is gebleven.

Je afvragen of je gebruik wil maken van social media, is een vraag uit de vorige eeuw. Als zelfstandig ondernemer moet je wel. Je kan niet anders. Zoals je (voorheen) naar de krant ging of misschien nog gaat voor het plaatsen van een advertentie, zo breng je jezelf (je merk) en je product nu via social media onder de aandacht.

Allereerst moet je je afvragen waarom je welk platform gaat gebruiken? De beantwoording hangt samen met de intrinsieke kenmerken van het platform en waarvoor je het voor wil gebruiken. Zo zijn Facebook en Google + zijn beter geschikt voor storytelling dan Twitter, dat leidend is voor korte (breaking) nieuwsberichten (teletekst-berichten) en Instagram en Flickr voor fotoverhalen. Foto’s en video’s bij berichten op Facebook en Twitter trekken meer bezoekers dan berichten zonder beelden. 

Het aantal kanalen waar je je product (artikel, foto, film) onder de aandacht kan brengen is enorm. Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, WhatsApp, YouTube/Vimeo, Flickr, Tumblr, … Welk kanaal gebruik je waarvoor? Dat is de vraag die je steeds moet stellen. 

Zet je product niet één-op-één op dezelfde manier op alle platforms. Elk kanaal vraagt om een eigen aanpak en een eigen vorm. Journalisten (foto, video en schrijvende) zullen vaker halffabricaten gaan leveren, waarmee vervolgens op de verschillende platforms een eigen vorm gegeven wordt aan het product. 

Een voorbeeld van mijzelf. Onder mijn eigen naam heb ik een account op Facebook, Twitter, Instagram etc. Op Facebook heb ik meerdere pagina’s waar ik al naar gelang het onderwerp verhalen plaats. Een van de pagina’s heet Bezetting en Oorlog. Hierop zet ik verhalen die met bezetting en oorlog te maken hebben. Ik begon deze pagina toen ik het boek: In het spoor van Bernhard schreef in 2012. Ik plaatste daar toen allerlei verhalen betreffende WO2 en prins Bernhard. In 2014 schreef ik als ghostwriter van kolonel b.d. Charles Brantz De Dagboeken van Srebrenica en plaatste artikelen erop die daarmee van doen hadden en nu schrijf ik een boek met de oorlogservaringen van Molukkers ten tijde van de Japanse bezetting en zet er verhalen over die oorlog op. 

TomTom voor journalistiek

Een intelligente manier om verhalen en producten op verschillende wijze op het juiste moment op de diverse sociale media te plaatsen, is volop in ontwikkeling. Zo ontwikkelt het bedrijf CleverLions van onder meer Erik van Heeswijk (voormalig hoofdredacteur VPRO-Digitaal) de tool SmartOcto, een soort TomTom voor de journalistiek. Een presentatie over SmartOcto is hier te vinden.