Column: Waarom Britse royals met tijdschriften flirten

dinsdag 2 augustus 2016

Eerst de fotoshoot van hertogin Kate voor Vogue, daarna koningin Elizabeth II met haar corgi’s in Vanity Fair en nu prins William op de voorkant van homomagazine Attitude. Drie koninklijke covers in een tijdsbestek van enkele weken. Niets nieuws onder de zon, zou je denken. Om de haverklap verschijnt er wel een tijdschrift met een royal op de cover, want dat betekent steevast hoge verkoopcijfers. Toch was het dit keer andere koek. Vogue, Vanity Fair en Attitude hoefden niet, zoals al die andere titels, uit persfoto’s van officiële events te kiezen. Of uit beelden van een kort en strak geregisseerd moment, zoals de halfjaarlijkse fotosessie met de Nederlandse koninklijke familie. De Britse royals lieten zich speciaal fotograferen.

Tuinbroek en geruite blouse

Waarom ze dat deden? Om zich in unieke uitgaven te kunnen profileren met een speciaal thema of bepaalde look. Zo wil Kate in de jubileumuitgave van de honderdjarige modetitel op het platteland laten zien hoe ‘normaal’ ze is gebleven door te poseren in een tuinbroek en geruite blouse. William spreekt zich uit tegen homodiscriminatie en Elizabeth II laat zich door Annie Leibovitz, huisfotograaf van Vanity Fair, informeel fotograferen met haar dochter, kleinkinderen en hondjes. De Britse koningin zet daarmee de deur van haar privéleven op een kier, zonder zelf haar mond open te doen. Een beeld zegt immers meer dan duizend woorden. Handig, aangezien een koning of koningin nooit vrij kan spreken.

Verandering in de lucht

Dit soort speciale fotoshoots lijken in Nederland ondenkbaar. De exacte reden blijft natuurlijk giswerk, maar ik denk dat hun Nederlandse evenknieën op bepaalde terreinen simpelweg bescheidener zijn. Schuwer in ieder geval. Daar is uiteraard wat voor te zeggen; alles wat ze doen ligt continu onder een vergrootglas. Toch, lang voordat ons Koninklijk Huis accounts startte op Twitter en Facebook, deelden de Britse royals al tweets en statusupdates op sociale media. Dat geldt ook voor Instagram, waar de Nederlandse koninklijke familie nog niet gesignaleerd is. Hoe dan ook, er hangt verandering in de lucht. Deze zomer konden belangstellenden voor het eerst binnenkijken in Paleis Noordeinde en daarvoor werd bij hoge uitzondering de Oranjezaal in Paleis Huis ten Bosch opengesteld voor publiek.

Hoe gaaf zou het zijn als die nieuwe lijn van meer openheid wordt doorgetrokken naar de media en prins Maurits een interview geeft aan L’HOMO? Of dat koningin Máxima poseert in haar favoriete Nederlandse topstukken? Dat levert niet alleen prachtige producties op met later hoge historische waarde, de leden tonen ook dat hun eeuwenoude instituut meebeweegt met de tijd. Ze maken het koningschap toekomstbestendig. De Britten hebben dat alvast goed begrepen.