Dennis Wisse

“Nooit weten wat de dag brengt, dat houdt mij scherp”

NVF-lid Dennis Wisse is in 2009 afgestudeerd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag als documentair fotograaf. Sinds 2009 werkt Dennis als allround freelancefotograaf in opdracht. Opdrachten die het hem economisch mogelijk hebben gemaakt om als fotograaf ook zijn vrije oog te kunnen volgen. Sinds 2017 is hij werkzaam als allround fotograaf voor Fotobureau Roel Dijkstra en fotografeert hij voor diverse dag- en vakbladen, bedrijven, gemeenten en reclamebureaus. 

“Als 18-jarige kwam ik, tijdens mijn stage als Grafisch Intermediair bij een reclamebureau, voor het eerst écht in aanraking met fotografie. Al snel merkte ik dat communiceren in beeld in plaats van woord mij beter past. Dit leidde enkele jaren later tot een succesvolle toelating als student Documentaire Fotografie aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten. Tijdens mijn opleiding heeft de stage bij fotograaf Rob Hornstra mij als fotograaf gevormd en is mijn interesse in portretfotografie gegroeid.”

‘Bij de burgers af’ 

“Mijn eigen documentaire fotoprojecten gaan over met name subculturen, jongeren en randfiguren in de samenleving. Werelden die ik niet ken, maar die mij aanspreken en nieuwsgierig maken. Met mijn camera als geaccepteerd alibi, lukt het mij om ergens binnen te komen en kan ik mij, vaak voor langere tijd, in een onderwerp vastbijten. Een voorbeeld hiervan is mijn eindexamenproject ‘Bij de burgers af’. Tijdens dit project heb ik het leven van de bewoners in het oudste woonwagenkamp van Nederland aan de Escamplaan in Den Haag, een jaar lang op beeld vastgelegd. Tot het moment dat het kamp na 33 jaar moest verdwijnen en de meerderheid van de woonwagenbewoners in een woonhuis werden geplaatst.”

Van reportages tot portretten

“Sinds 2017 werk ik voor Fotobureau Roel Dijkstra, een gerenommeerd fotobureau waar de opdrachten uitdagend en uiteenlopend zijn. Mijn dagelijkse foto opdrachten variëren van het maken van reportages en portretten tot het vangen van het hele verhaal in één enkel beeld. Nooit weten wat de dag brengt, dat houdt mij scherp. Daarnaast biedt het werken in een ‘klein’ team van vier fotografen en twee traffic medewerkers mij een fijne werkplek waar teamgevoel heerst en waar ik inspiratie haal uit de samenwerking met mijn collega’s.”

No-nonsense aanpak

“Een deel van onze opdrachten is regionaal nieuws, waarbij we vaak het alledaagse leven en de gewone man op beeld vangen. Deze tak van de fotografie past mij. Mijn fotografie laat zich kenmerken door een scherp gevoel voor het alledaagse. De directe, no-nonsense onderwerp-aanpak die ik graag hanteer wordt weerspiegeld in oprechte en pure fotografie.” 

Over de foto's

Foto 1: De oudste bewoonster van woonwagenkamp Escamp in Den Haag Sonny vertelt over haar angst voor de dreigende sloop van het kamp waar zij met haar familie woont. Vanaf 1989 beloofde de gemeente Den Haag de bewoners van het woonwagenkamp aan de Escamplaan een renovatie van hun kamp. In de zomer van 2008 bleek de renovatie echter van de baan. Kamp Escamp moest voor februari 2009 verdwenen zijn.

Het kamp was met haar 33 jaar het oudste kamp van Nederland. Voor 21 van de totaal 62 gezinnen was er plaats op een ander kamp. De meerderheid van de woonwagenbewoners zijn in een woonhuis geplaatst.

Foto 2: Als geboren Zeeuw ben ik gevraagd om, in opdracht van de provincie, het leven in Zeeland vast te leggen voor een DNA-beeldbank. Gedreven door mijn eigen interesse zocht ik hiervoor naar de Zeeuwse underground cultuur. Zo kwam ik terecht bij de ZLHC Party’s (Zeeland Hardcore) in Goes en Middelburg. Kenmerkend voor deze feesten zijn de vaste rituelen als croud surfen, sing alongs, stage diving en violent dancing.

Voor een toeschouwer lijkt dit wellicht gepaard te gaan met veel agressie, maar zelden heb ik zo'n sterk gevoel van saamhorigheid en verbroedering ervaren als bij deze ZLHC-avonden. In 2018 is deze serie geëxposeerd in het CBK Zeeland en op Fotofestival Naarden.

Foto 3: Een van mijn eerste opdrachten voor Fotobureau Roel Dijkstra bracht mij te midden van demonstrerende Turkse Nederlanders bij het Turkse Consulaat in Rotterdam. Zij demonstreerden nadat het een Turkse minister onmogelijk werd gemaakt in Nederland campagne te voeren voor het komende referendum in Turkije over een grondwetswijziging. De avond viel en een grote opkomst fanatieke betogers zorgde met hun knalrode Turkse vlaggen in het gele lantaarnlicht voor een filmisch beeld.

Deze serie diende als een belangrijk voorbeeld voor vrijheid van demonstratie in Nederland toen ik, in samenwerking met Amnesty International, als gastdocent les gaf over het in beeld brengen van Artikel1 van de Nederlandse Grondwet aan middelbare scholieren.

Foto 4: Als één van de genomineerde fotografen fotografeerde ik, in opdracht van de Stichting De Kracht van Rotterdam, de 'andere kant' van Rotterdam. Voor deze fotoserie legde ik het leven van jonge gezinnen uit verschillende sociaaleconomische klasse in de wijk Rotterdam Overschie vast, om zo de diversiteit te tonen. Zoals vaker binnen mijn fotografie zocht ik naar authenticiteit, interactie en humor. Dit bereik ik door de mensen dicht op de huid te fotograferen. 

Foto 5: Een foto uit mijn recente COVID-19 lockdown workout serie, waar zichtbaar is hoe Max een Deep Squat perfect uitvoert. Deze serie is ontstaan vanuit één van mijn opdrachten voor Fotobureau Roel Dijkstra. Doordat de sportscholen dicht waren in verband met de Coronamaatregelen, zochten steeds meer sporters naar creatieve alternatieven in de buitenlucht om fit te blijven. Nu de sportscholen sinds 1 juli weer open mogen, zal dit fanatieke buitensporten weer grotendeels uit het straatbeeld verdwijnen.