Profileren als journalist

Als journalist, en zeker als freelancer, ben je je eigen merk. Je wilt natuurlijk dat opdrachtgevers jou kiezen voor een opdracht, dat je wordt aangenomen bij die baan of dat een eindredacteur voor jouw idee kiest. Het helpt dan als de opdrachtgever, werkgever of eindredacteur weet waar jij goed in bent en een positief beeld van jou heeft. Maar hoe zorg je daar nu voor? Wij helpen je op weg met vijf vragen en antwoorden over profileren als journalist. 

1. Wat is profileren?

Als je jezelf en je diensten wilt verkopen moet je jezelf beschouwen als een merk; jouw persoonlijke merk. Net als Hema en Coca Cola heeft een persoonlijk merk onderscheidende eigenschappen, normen en waarden, een visie en missie en roept het allerlei associaties op. En net als alle andere merken moet een persoonlijk merk zorgvuldig opgebouwd en voortdurend onderhouden worden. Dat is profileren, ook wel personal branding genoemd.

2. Moet ik mezelf profileren?

Nee, natuurlijk niet. Niets moet en als jij jezelf niet comfortabel voelt om je te profileren, doe het dan vooral niet. Voor veel journalistieke functies is het ook niet nodig. Er zijn genoeg algemene redacteuren nodig bij allerlei radio- en televisieprogramma’s en lang niet alle journalisten die bij een krant werken zijn actief op social media. Profileren is geen must.

3. Waarom zou ik mezelf profileren?

Omdat je wilt opvallen tussen alle andere journalisten die dezelfde baan of opdracht willen als jij. Zeker freelance journalisten die zich specialiseren (link) zullen zich in de praktijk profileren. Daarnaast ben je als journalist een publiek figuur: je naam staat onder een artikel of in de aftiteling van een documentaire. Mensen zullen je Googlen en door jezelf (online) te profileren, heb je grotendeels zelf in de hand welk beeld zij van je zullen krijgen. 

4. Hoe doe ik dat dan, profileren?

Er zijn veel verschillende manieren om jezelf te profileren als journalist. Denk bijvoorbeeld aan het bijhouden van Twitter, LinkedIn, een eigen blog of aan spreken op evenementen of in talkshows. Dit zijn plekken waar je jezelf en je kennis kunt laten zien. Maar verrassend genoeg blijkt dat netwerken (link) de meest effectieve vorm van profileren is. Zorg ervoor dat de mensen die van belang zijn voor jouw werk, weten wie je bent en wat voor werk je aflevert. 

5. Dus ik hoef niet per se te Twitteren?

Nee. Al kan sociale media wel enorm helpen dat professionele netwerk op te bouwen en te onderhouden. Een website is ook niet nodig. Sommige journalisten hebben dat wel en verkopen via die weg ook succesvol artikelen. Of ze verdienen geld via websites als patreon.com. Deze journalisten hebben dan vaak al grote bekendheid opgebouwd via andere kanalen. Welk sociaal medium voor jou goed is, hangt af van het soort werk dat je levert. Voor fotojournalisten kan Instagram bijvoorbeeld nuttig zijn. De meningen verschillen of profileren goed is of niet. Zeker als jonge journalist is het slim om je persoonlijke merk langzaam op te bouwen en eerst te focussen op de inhoud van je werk.