Hoe je opdrachten krijgt als beginnende journalist

Denk je erover na om te gaan freelancen na je studie journalistiek? Of ben je al gestart en zoek je nieuwe opdrachtgevers voor al jouw mooie ideeën? Wij helpen je graag op weg met deze belangrijke tips om opdrachten te werven.

Pitch geen onderwerp, maar een verhaal

Pitchen is een kunst op zichzelf en het vergt veel oefening voordat je de perfecte pitch maakt. Zorg er in ieder geval voor dat je de pitch toepast op het medium waar je het voor wilt maken. VICE heeft een bijvoorbeeld ander publiek en dus een andere toon dan De Groene Amsterdammer. En als je pitcht bij een nichemagazine kun je specifieker zijn dan wanneer je een stuk voor een krant wilt schrijven. Daarnaast is het belangrijk dat je geen onderwerpen pitcht, maar verhalen. Zeg niet: ik wil een verhaal of fotoreportage maken over de online game-industrie, maar neem de ontvanger mee naar een scène (bijvoorbeeld de grootste beurs van Europa) uit je artikel en leg aan de hand daarvan uit wat je invalshoek is en waarom dat relevant is.

Hoewel elke chef weer andere voorkeuren heeft, is het over het algemeen goed als je pitch niet te lang is, maar wel de noodzakelijke informatie bevat. En heb je al contact met de unieke bronnen voor het verhaal? Laat dat dan zeker weten, want dat maakt jou onmisbaar. Je kunt meerdere verhalen in een keer pitchen, maar beperk je tot de beste ideeën en voorkom een overload aan informatie.

Opdrachtensites en Facebookgroepen

Op de opdrachtensite van Villamedia vind je diverse mediaklussen. Neem het reageren op dit soort oproepen serieus. Zie het als een sollicitatie en overtuig de opdrachtgever ervan dat jij de perfecte persoon voor deze klus bent. Er zijn ook andere opdrachtensites, zoals bijvoorbeeld hoofdkraan.nlfreelancer.nl of indeed.nl waar je veel opdrachten kunt vinden, ook als je geïnteresseerd bent in commerciële klussen.

Daarnaast vinden veel freelancers werk via Facebookgroepen. Voorbeelden daarvan zijn Young Creators Group en Mediaborrel Noord. Als je snel reageert en jezelf flexibel opstelt, heb je zo een mooie nieuwe klus te pakken.

Warme acquisitie

Als je liever niet in opdracht werkt, maar juist je eigen ideeën wil ontwikkelen, dan moet je toch echt acquisitie gaan doen. Kijk eerst rond in je eigen netwerk. Benader bijvoorbeeld de organisaties waar je stage hebt gelopen. Of ken je nog iemand bij die ene krant of dat leuke productiebedrijf? Vraag aan diegene wat voor soort verhalen dit medium wil van freelancers. Misschien kan die kennis je wel in contact brengen met degene die erover gaat. Dit valt allemaal onder de zogenaamde warme acquisitie.

Koude acquisitie

Heb je nul connecties, maar wil je toch graag ergens pitchen, dan noemen we dat koude acquisitie. In dit geval is het nog belangrijker de directe contactgegevens van de juiste persoon te hebben. Zorg dat je mailtje aanspreekt: besteed aan je e-mail net zoveel aandacht als dat je aan een pitch zou doen. Als je na een week of twee weken nog niets hebt gehoord kun je een herinnering sturen. Je kunt ook proberen telefonisch via koude acquisitie je verhaal of (foto)reportage onder de aandacht te brengen. Wanneer je daar tegenop ziet kan de NVJ Academy daarbij helpen. Zij organiseren regelmatig cursussen over dit onderwerp.

Laat weten dat je beschikbaar bent

In de journalistiek is je netwerk erg belangrijk. Zet op je LinkedIn of Twitter dat je beschikbaar bent voor klussen, plaats regelmatig updates over je werk en bouw aan een online portfolio. Zo zorg je ervoor dat je op het netvlies komt van opdrachtgevers en voor je het weet, kloppen ze bij jou aan.