Vier essentiële vaardigheden voor startende online redacteuren

Online media is niet meer weg te denken uit de journalistiek. Het is de grootste informatiesnelweg van de 21e eeuw, dus zijn vaardige online redacteuren in trek. Helaas leer je vanuit de schoolbanken lang niet alle kneepjes die voor online media nodig zijn. Gelukkig vind je hier vier essentiële vaardigheden voor iedere online redacteur.

1. Manusje van alles

Wie als online redacteur aan de slag gaat, moet veelzijdig zijn. Niets is belangrijker in de altijd chaotische dierentuin van online journalistiek. Doordat de internetwereld op stel en sprong verandert, moeten collega’s elkaar op ieder moment kunnen opvangen. Denk aan nieuwsredacteuren die snel pushberichten of social media posts uit moeten sturen.

Voor online redacteuren is het van groot belang dat je daarom ook programma’s als Photoshop en Premiere Pro in de vingers hebt. Deze kun je via YouTube-tutorials van Gareth David Studio en Jack Cole goed volgen. Natuurlijk kost het tijd, maar zie dit als een goede investering in jezelf!

Moet een video of foto snel gemonteerd worden? Werkgevers zoeken altijd naar veelzijdigheid. Zorg er dus voor dat je overal kaas van hebt gegeten.

2. Wees de trendsetter

Produceren voor digitale platformen evolueert constant. Het is de kunst voor te lopen op de trend. Wie al vroeg instapt bij nieuwe ontwikkelingen heeft een grotere kans om succes te behalen. TikTok werd bijvoorbeeld al maanden gebruikt door kleinere websites, waardoor ze maandenlang een voorsprong konden opbouwen.

Hetzelfde geldt voor nieuwe technieken voor websites. Lezers houden van opvallende teksten die diversiteit uitstralen. Achtergrondartikelen bij grote websites krijgen daarom steeds meer aankleding in de vorm van infographics en korte video’s die afwisseling bieden.

Toch kun je nu al zoeken naar nieuwe technieken die producties verrijken. Denk aan interactieve tijdlijnen die gemakkelijk hapklare informatie voorschotelen of korte podcasts die meer duiding geven. De mogelijkheden zijn eindeloos; je moet alleen het inzicht hebben om alvast te zoeken naar vernieuwing. Doe dit door websites voor journalisten af te speuren (Villamedia, NVJ of De Nieuwe Reporter) naar succesvolle journalisten en de huidige trends in combinatie met een goede dosis creativiteit.

3. Sociale media zijn de toekomst

Smartphones zitten tegenwoordig vastgelijmd aan de handen van miljoenen lezers. Velen spenderen tijd op sociale media en vergaren hier nieuws. Online media hebben dit ook door en dus wordt nieuws op een compleet andere manier gebracht via sociale media.

Iedere journalist weet hoe belangrijk het is om te produceren voor de doelgroep. Voor sociale media is dat niet anders. Analyseer de trends van de sociale media platformen waarvoor je schrijft en maak jezelf bekend met de stijl.

Content voor sociale media heeft veel elementen om uit te denken. Alleen zo maak je deelbare posts waarmee je de doelgroep bedient. Via de NVJ Academy worden regelmatig cursussen gegeven waarin  alvast kunt leren hoe je pakkende koppen en intro’s schrijft die voor social posts vaak tevens goed bruikbaar zijn.

4. Kennis van SEO

De NVJ Academy geeft ook regelmatig een training waarin je de nieuwste kneepjes omtrent SEO leert. SEO staat voor Search Engine Optimization en zorgt ervoor dat lezers je artikelen sneller vinden wanneer ze op Google naar onderwerpen zoeken. Wie voor een kleiner platform binnen een specialistisch platform werkt, is SEO-kennis een vereiste. Al helemaal als je naast nieuws ook achtergrondartikelen schrijft.

Wie bijvoorbeeld voor een voetbalsite schrijft, concurreert met tientallen andere websites. Door SEO toe te passen, rangschikt Google jouw stukken hoger in de zoekmachine met als gevolg dat lezers gemakkelijker jouw artikel vinden. Superhandig, mits je weet hoe het werkt natuurlijk.

SEO goed leren toepassen vereist dan ook goede research en oefening in combinatie met het gebruiken van logisch verstand. Online redacteuren moeten bijvoorbeeld inschatten op welke woorden lezers zoeken en deze keywords via handigheidjes in hun werk zien te fietsen. Belangrijk blijft natuurlijk dat de tekst leesbaar is. SEO is als het ware een extra bal om hoog te houden, terwijl je al met acht ballen jongleert.

 

Luuc ten Velde

 

 

 

 

Ben jij al lid van de NVJ? Meld je nu aan. Studenten worden al lid voor € 3,00 per maand.

 

Word lid