Online pionieren in een oud koffiehuis

donderdag 12 juli 2018

Online pionieren in een honderd jaar oud koffiehuis van de Koninklijke Hollandsche Lloyd. Het lijkt een wat vreemde combinatie, maar donderdag 5 juli was deze historische ruimte toch echt de plek voor een aantal journalistieke pioniers om voor een volgepakte en gretige zaal hun nieuwe online plannen te onthullen.

Het blijft wat vreemd, het bestaan van een aparte sectie Internet binnen de NVJ. Eigenlijk valt alle journalistiek hier tegenwoordig wel onder: krant, omroep, tijdschrift. Onder het mom ‘doorbreek de hokjesgeest’ was de avond dan ook een gezamenlijk evenement van de secties Internet en Tijdschrift, die drie vooruitstrevende mediamerken hadden uitgenodigd: de Instagram-experts van NOS op 3, de smart radio specialisten van BNR en de innovatieve oprichter van het online storytellingplatform Slices. Dit alles werd aan elkaar gepraat door Klaske Tameling, expert op het gebied van crossmediale journalistiek.

Brutale tiener

De aftrap werd gedaan door Debora Post die bij NOS Kort de Instagram mentaliteit zorgvuldig bewaakt. NOS Kort is als een brutale tiener die graag dingen van zijn NOS ouders leent, maar er zelf een hele eigen draai aan geeft. Er wordt gedacht vanuit het medium, niet vanuit de journalist. Zo vertelde Debora dat bij het uit elkaar gaan van een bekende boyband een redacteur vanaf de fiets op weg naar de redactie snel een Instagram foto in NOS Kort stijl hierover plaatste. Gevolg? Een trending foto in de doelgroep.

Depressieproject

NOS op 3 baas Melvin Captein liet vervolgens zien hoe het indrukwekkende multimedia depressieproject tot stand is gekomen, inclusief de depressie-switch die een half miljoen keer is gebruikt. Het is een perfect voorbeeld hoe in een nieuwe vorm elk onderwerp een ander publiek kan krijgen.

Smart radio

Ook op radiogebied kan er nog steeds worden gepionierd, liet Annick van der Leeuw, hoofd on-demand bij BNR Nieuwsradio zien. Naast bijsturing door tools die tot op jingle of tussen aankondiging niveau in-en afhaak momenten kunnen meten, is haar doel om in 2022 met smart radio niet meer afhankelijk zijn van een FM frequentie. Met smart radio wordt het mogelijk om op basis van je eigen aangegeven voorkeuren naar een mix van soorten nieuws zoals sport, binnenland, economie en stijlen muziek te luisteren. Zelfs de BBC was bij een recent bezoek zeer onder de indruk van dit project.

Multimedia presentatie in elkaar draaien

Maar het meeste enthousiasme leek de laatste gast van de avond bij het publiek los te maken: Wouter Vroege, oprichter en bedenker van Slices. Dit is een tool waarmee echt elke journalist met een paar simpele kliks een professionele multimedia presentatie in elkaar kan draaien. De zaal hing aan Wouters lippen tijdens de live-demo. Slices werkt al samen met Vrij Nederland en Trouw, maar na het evenement meldden zich spontaan een aantal andere media om met hem zaken te doen. Ook dat is online pionieren.