Een goed begin is het halve werk. Dat is hét mantra voor iedere journalist. Wie met een sterke pitch komt voor je potentiële werkgever overtuigt sneller. Als startende journalist kan het alleen lastig zijn om met een goede pitch te komen. Gelukkig schiet je met deze tips uitstekend uit de startblokken.
1. Doe solide research
Wie een pitch opstelt moet beginnen met een sterke basis. Zorg ervoor dat je kennis van zaken hebt en je ingelezen bent in het onderwerp waarover je pitcht. Alle ins en outs moet je kunnen dromen, zodat je niet onverwacht voor verrassingen staat. Stel dat je opdrachtgever vragen heeft waar je niet op bent voorbereid en jij met je mond vol tanden staat. Het is onprofessioneel en negen van de tien keer weet je dan al dat je de opdracht niet krijgt.
2. Speel in op de actualiteit
Hoe actueler je onderwerp, hoe groter de kans dat je met een uniek idee komt waar werkgevers wel trek in hebben. Opdrachtgevers gaan immers niet met je in zee als ze het stuk al een keer hebben gehad. Voeg tevens links toe naar recente artikelen die samenhangen met jouw idee. Zo heb je een extra stok achter de deur die aantoont dat er relevantie in je verhaal zit die het waard is om te onderzoeken.
3. Verklaar je invalshoek
Natuurlijk heeft iedere pitch een invalshoek, maar leg ook vooral uit waarom jouw invalshoek speciaal is. Wat je pitch aantrekkelijk maakt, is de unieke hoek die jij kiest én misschien nog wel belangrijker: de reden waarom lezers geïnteresseerd zijn in je verhaal. Zorg er daarom voor dat je altijd vertelt wat jouw idee interessant maakt, zodat je opdrachtgever sneller de meerwaarde van je pitch inziet.
4. Stel gelijk een deadline voor
Een brutaal mens heeft de halve wereld, dus waarom zou je niet gelijk een deadline doorgeven voor de eerste versie van het artikel. Het lijkt misschien ambitieus gezien je nog niet eens weet of je groen licht krijgt, maar het laat juist karakter zien. Je laat daarmee je motivatie zien om een goed resultaat neer te zetten en dat opdrachtgevers op jou kunnen bouwen.
5. Weet wie je moet spreken
Nu je pitch vrijwel helemaal rond is, moet je nog wel de juiste persoon benaderen. Onderzoek de site die je wil aanschrijven. Vaak is het niet moeilijk om zelf het juiste aanspreekpunt te vinden. Gebruik desnoods je netwerk of kijk via sociale media of je de juiste persoon kunt vinden.
Als bovenstaande opties allemaal tot niets uitmonden, kun je altijd nog het algemene mailadres gebruiken waarin je duidelijk maakt voor wie je pitch bedoeld is. Schrijf je een onbekende aan? Voeg dan tevens linkjes toe naar je eerdere artikelen, zodat de nieuwe werkgever weet wat je in huis hebt. Als je na een paar weken (of, afhankelijk van de urgentie, dagen) niets hoort, pak dan de telefoon en bel de opdrachtgever na.