9 waar- en onwaarheden over beeld en waarom de cursus Basic Beeldredactie je zoveel kan helpen

Goed passend beeld blijft hangen en zorgt ervoor dat een tekst sneller en beter onthouden wordt. Maar wat is een goede foto of illustratie? En hoe kun je beeldsturend werken? De NVJ Academy heeft nieuwe data gepland voor de  cursus ‘Basic Beeldredactie’. Docent Helena van Dun zoomt in op 9 waar- en onwaarheden over beeld en beeldgebruik.  

1. Beeld is ten opzichte van tekst nog steeds een ondergeschoven kindje.

Deels waar.

‘Weliswaar is het beeldgebruik enorm toegenomen en is er meer interesse onder tekstschrijvers om beeldcoördinatie te beheersen. Maar vaak is het beeld nog niet functioneel genoeg en daarmee bedoel ik dat het beeld bijdraagt aan de content – dat is meer dan bijvoorbeeld een plaatje van een hark bij een verhaal over tuinieren. Beeldgebruik kan dus veel optimaler worden toegepast.’

2. Zowel in print als op internet wordt vaak te pas en te onpas online beeld geplaatst.

Waar.

'Natuurlijk bestaan er goede uitzonderingen. Wel wordt er vaak snel voor een beeld wordt gekozen, zonder dat er goed is gekeken naar de content. Ook worden plaatjes vaak herhaald in print of op een website. Op een homepage vind je bijvoorbeeld dezelfde foto als op de vervolgpagina en vervolgens nog een keer. Dat vind ik jammer, want die foto neemt de plek in van nieuwe informatie. Beeld moet je blijven verrassen.’

3. Goed functioneel beeld hoeft niet duur te zijn.

Waar.

‘Wat ik in de training Basic Beeldredactie helder wil maken is dat er veel meer mogelijkheden zijn dan mensen weten. Er wordt vaak gedacht dat fotografie uitbesteed moet worden. Waarom? Als de kwaliteit goed is kun je ook aan eigen beeld denken, of een collage maken, of voor opvallende typografie of graphics kiezen. Die mogelijkheden gaan we in de cursus verkennen.’

4. Stockfotografie is lekker snel plaatjes verzamelen

Onwaar.

‘Stockfotografie wordt gekozen in verband met de kosten; een team van bijvoorbeeld fotograaf, visagist en redacteur brengt hoge kosten met zich mee. Mijn ervaring is dat goed stockbeeld zoeken heel veel werk is.

5. Een fotograaf moet je altijd briefen.

Deels waar.

‘Een fotograaf die een titel heel goed kent, hoef je niet altijd te briefen. Wel heb ik meerdere keren gemerkt dat een redacteur de fotograaf zijn eigen gang liet gaan, onder het excuus “want wat ik weet ervan?”. Achteraf werd niet het beeld geleverd wat de redactie voor ogen had. Daarom vind ik het belangrijk om beeldsturend te werken, zodat er beeld wordt gemaakt dat de tekst versterkt.’ 

6. De invalshoek voor beeld vindt al plaats bij de verhaalopzet.

Waar.

‘Je maakt een verhaal- én een beeldopzet. In dat proces bespreek je de invalshoek en de creatieve vertaalslag. Wat wordt er precies bedoeld en wat zie je voor je? Het zou geen punt moeten zijn als een tekst iets omgebogen wordt om een sterk beeld te kiezen dat het verhaal kracht bij zet. Zonder dat je de feiten geweld aan doet. Je doet niets af aan de tekst, je maakt een verhaal juist sterker.’

7. Tekstschrijvers kunnen meestal niet beelddenken.

Niet waar.

‘Schrijvers kunnen wel beelddenken, maar het is vaak minder ontwikkeld. Dat valt te leren. Het leuke is dat als je het beelddenken omarmt, je ook anders met teksten omgaat. Ik werd eens benaderd door een interieurtijdschrift waar de redacteuren uitgeschreven raakten – “wat moeten we nog meer vertellen?”. Ik heb toen een praktische zintuiglijke workshop bedacht met allerlei materialen uit interieurs. Zij leerden visualiseren vanuit materialen. Aan het einde vertelden de cursisten dat ze ook anders gingen schrijven.’

8. De training is bedoeld voor schrijvers.

Deels waar.

‘Iedereen is welkom. We richten ons op schrijvers, maar ook op mensen die al met beeld werken en zich verder willen bekwamen. Voordat de cursus plaatsvindt, kan elke deelnemer een hulpvraag of behoefte insturen. Ik vind het zinvol om te verbinden. Ik zal de training anders insteken als ik weet dat er alleen schrijvers zijn of een combinatie.’

9. In deze cursus leer je de basisprincipes van beeldredactie.

Waar.

‘We gaan het hebben over beeldcoördinatie in het algemeen, beeldprotocollen, hoe krijg je het beeld wat je nodig hebt, wat is krachtig beeld, denken vanuit beeld in plaats vanuit tekst en het briefen van fotografen.

Ik train in het kijken en analyseren. Wat zie je nu echt? Hoe stap je in een beeld? Op een bepaald moment ontdek je waar de energie in een foto zit. Er komt veel beeld voorbij in de cursus. Maar er zijn ook opdrachten waarbij gevraagd wordt om een tekst te visualiseren. Wat kies je en waarom? Zo ontstaan er leuke discussies. Zodra ik weet wie er aan de cursus deelnemen ga ik de cursus verder finetunen zodat deze zoveel mogelijk op maat wordt voor de deelnemers.’

De trainer

Helena van Dun is onder andere bladenmaker. Als beeldcoördinator heeft zij ruime ervaring op het gebied van beeldend denken. Naast opdrachten als creatief adviseur en beeldcoördinator in de tijdschriftenwereld, traint en begeleidt ze collega- redacteuren en zelfstandig ondernemers in hun creatieve proces. Zij geeft regelmatig tailormade trainingen, brainstorms en workshops aan onder andere redacteuren van Audax, J+G, Quote Media, Sanoma en De TTG.

Meedoen aan de cursus beeldredactie?

Leer de basisprincipes van beeldredactie. Bekijk hier wanneer de volgende start! >> Meer informatie en inschrijven.

Contact

Yvonne Dankfort, manager
Myrte Derks, coördinator
020-303 97 39
nvjacademy@nvj.nl
@nvjacademy
Routebeschrijving