John Driedonks: ‘Studenten, word lid’

John Driedonks is docent Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht en was daarvoor onder andere hoofdredacteur van RTV Utrecht. Hij adviseert zijn studenten lid te worden van de NVJ.

Carrièreswitch

‘Op mijn 55ste werd ik gevraagd docent te worden op de School voor Journalistiek in Utrecht. Een aardige carrièreswitch op die leeftijd. Ik ben doorgegaan op wat ik al eerder deed bij RTV Utrecht, namelijk cross- en multimediale journalistiek. Deze studenten zijn alleskunners, ze kunnen schrijven en overweg met audiovisuele apparatuur. En ze vinden bijna allemaal een baan hierin.’

CampusDoc

‘Samen met collega Brian Maston heb ik in 2010 CampusDoc opgezet. In 20 weken tijd leren 20 studenten een korte journalistieke documentaire maken, crowdfunden en hun product in de markt te zetten. Dit gebeurt in samenwerking met de City University of New York. De documentaires worden samen met die van buitenlandse studenten getoond tijdens het CampusDoc International Film Festival in Utrecht (16 en 17 juni, red.).’ 

Lidmaatschap NVJ

‘Ik vind het belangrijk om studenten te wijzen op het lidmaatschap van de NVJ. Het is gratis voor studenten en je houdt er veel aan over. Ten eerste een journalistiek netwerk - we weten dat alles staat of valt met netwerken. Ten tweede een blad met alle interessante ontwikkelingen. Ten derde ben je met de NVJ niet alleen als je in problemen komt. Je bent niet de eerste journalist die wordt bedreigd. Ten vierde biedt de NVJ cursussen aan. Bijscholing blijft altijd nuttig. Ten vijfde kun je bij de NVJ terecht als je een arbeidsconflict hebt of problemen met je opdrachtgever. Ik heb zelf ervaren hoe goed de rechtshulp is van de NVJ. Dus ik roep altijd: organiseer je.’

In gesprek gaan

‘Ze aarzelen op mijn missiewerk. Onderwerpen als privacy of pensioenen vinden ze niet erg boeiend. Dit is een generatie die gewend is dat alles snel geregeld is, en wel gisteren. Maar dan ontdekken ze dat het allemaal niet zo makkelijk is, dat je je moet bewijzen en dat je in het begin met de tong op de schoenen werkt. Ze waren anders gewend. Daarover moet je in gesprek gaan, het liefst face to face. Alleen dan kun je hen echt bereiken.’