‘Neem zelf het initiatief om te onderhandelen over je tarief’

dinsdag 31 januari 2023

Jolan Douwes is freelance journalist en loopbaanadviseur. Bij Intermediair verzorgt ze samen met Map Oberndorff een rubriek over loopbaankwesties. Toen afgelopen zomer de Werkcode DPG Media werd gelanceerd, stapten ze op redactiecoördinator Ruby Salazar de la Jara af om opnieuw te onderhandelen over hun tarief. En met succes. Niet alleen ging het tarief voor hun rubriek omhoog, Intermediair verhoogde ook de woordtarieven van collega-freelancers. ‘We hebben een discussie op gang gebracht en Ruby heeft zich sterk gemaakt voor de hele freelancersploeg.’

Foto: Duco de Vries

Onderhandelen vond Douwes altijd lastig. ‘Ik vind het nog steeds niet erg leuk om te doen, het heeft iets gênants. Maar ik vind wel dat ik betaald moet worden naar wat ik waard ben.’ Ze heeft er veel tijd in geïnvesteerd, met name door te oefenen en er workshops over te volgen. ‘Laatst nog een met Sophie van Gool bij de NVJ. Zij heeft me echt geholpen met tips die ik in de praktijk heb gebracht, bijvoorbeeld door zelf het initiatief te nemen. Niet de bal bij de ander leggen en daarop reageren, maar zelf het tarief noemen dat je wilt krijgen. Anchoring noemt ze dat. Dat maakt je sterk in de onderhandeling.’

‘De Werkcode DPG is echt een ruggensteun’

Juni vorig jaar bereikten de NVJ en DPG Media een onderhandelingsakkoord over minimumtarieven voor freelancers, de Werkcode DPG Media. Een half jaar eerder was Douwes haar rubriek bij Intermediair begonnen. Ze vroeg destijds niet meteen de hoofdprijs. ‘Ik was erg blij met de kans die we kregen. De rubriek is voor mij ook een etalage die mij aan loopbaanklanten helpt. En je moet je bewijzen, dus dan neem je genoegen met wat minder dan wat je er normaal voor zou vragen.’

De werkcode was een mooie aanleiding om een volgende stap te maken. ‘Het heeft ons ontzettend geholpen. In feite kun je met de code onderbouwen wat je vraagt. Echt een ruggensteun, je hebt iets in handen waar je op kan terugvallen: “Jullie hebben een afspraak gemaakt, dan moet je je er ook aan houden.” Ik zou willen dat er meer werkcodes zijn, bijvoorbeeld bij Mediahuis.’

Een goede voorbereiding

Voordat Douwes en Oberndorff bij coördinator Ruby Salazar de la Jara aanklopten, wonnen ze advies in bij Paul Teixeira, NVJ-secretaris Uitgeverijbedrijf. ‘Paul heeft ons erg fijn geholpen. Hij heeft een rekensom voor ons gemaakt en bleef betrokken. Je trekt dan echt samen op.’ Teixeira liet zien welke cao-schaal passend was voor hun rubriek, wat een realistische indeling was gelet op hun ervaring en waar je vervolgens op uitkomt qua tarief als je de berekening van de DPG Werkcode erop loslaat.

‘Het is ook belangrijk dat je goed beargumenteert waarom je een tariefsverhoging wilt,’ licht Douwes toe. ‘Er komt aardig wat kijken bij zo’n rubriek: research, interviews, afstemming met experts. Dat hebben we vooraf inzichtelijk gemaakt. Maar ook wat onze stukken teweegbrengen, het resultaat. We zijn een paar keer uitgelicht door LinkedIn Nieuws, dan krijg je een boost en dat is ook goed voor de naamsbekendheid van Intermediair. En we hebben allebei een groot netwerk, daar profiteren zij ook van. Het zijn allemaal zaken die we hebben meegenomen in onze onderhandeling met Ruby.’

‘Zonder freelancers geen mooie verhalen’

Het voorstel van Douwes en Oberndorff was voor Ruby Salazar de la Jara het moment om op onderzoek uit te gaan. Salazar de la Jara coördineert sinds 2021 de werkzaamheden van zo’n twintig freelancers op de online redactie van Intermediair. ‘Het was voor mij een eyeopener, een duidelijk signaal dat de effort die ze erin steken niet opweegt tegen wat wij betalen.’ Ze besprak het met haar manager en kreeg groen licht om een voorstel uit te werken.

‘We geloven ook echt in goed werkgeverschap,’ vertelt Salazar de la Jara. ‘Zonder freelancers hebben we geen mooie verhalen, geen Intermediair, dus zij zijn heel waardevol voor ons. Het tarief voor freelancers was al aardig wat jaren hetzelfde, dus dit was een goed moment om te kijken naar een verhoging, ook om ons aandeel in de inflatie te nemen. En als je zo’n handreiking doet, merk je dat het enorm gewaardeerd wordt, dat ze graag voor ons willen werken. Een stimulans om samen iets moois neer te zetten voor Intermediair.’

Trek samen op

Uiteindelijk leverde de onderhandeling een tariefsverhoging van 20 procent op. Ook de woordtarieven van hun collega’s zijn flink verhoogd. Douwes is blij met het resultaat en de samenwerking. ‘Wat heel goed werkte, is dat Map en ik samen optrokken. Het helpt om de schroom te overwinnen en je vult elkaar aan. Dat raad ik freelancers aan om vaker te doen.’

Of ze nog andere tips heeft? ‘Oefenen! Dan hoor je jezelf praten en merk je of je onzeker of juist standvastig overkomt. En als je echt niet verder komt en het onrechtvaardig vindt wat je verdient, wegwezen! Dan moet je natuurlijk wel zorgen voor een alternatief, maar daar mogen we best wat harder in worden.’