Fascinerende zoektocht naar veilige opslag en nieuwe verkoop-tools

vrijdag 24 mei 2013

Fotograaf Juan Vrijdag kon niet vinden wat hij wilde, namelijk online opslag, een website vergelijkbaar met die van fotoagentschappen, en een platform om eigen iPad publicaties te maken en te verkopen. Toen is hij zelf aan de slag gegaan. Het werden twee fascinerende jaren. “Als ik hiermee kan werken, dan kunnen andere fotografen dat ook.” Op de grote Freelancersdag, op 4 juni, geeft Juan Vrijdag een uitgebreide presentatie van zijn diensten. Let op: ook interessant voor schrijvende journalisten.

Op 28 oktober 2008 kreeg Juan Vrijdag een mailtje van zijn toenmalige backup- en storage provider in New York. De strekking was: Sorry. We stoppen. Je kunt nog 24 uur bij je foto’s. “Ik heb geprobeerd beeldmateriaal weg te krijgen, maar de site was al onbereikbaar. Iedereen wilde bij zijn foto’s. Ik heb nog geluk gehad dat mijn vroegere fotoarchief bij het ANP was ondergebracht in de tijd dat ik daar in dienst was.”

Juan Vrijdag vond een tijdelijke oplossing, maar begon tegelijkertijd serieus na te denken over een veilig alternatief. Want in hoeverre bestaat de garantie dat dit nooit meer kon gebeuren? Veel fotografen zullen het gevoel van Vrijdag delen dat je hele hebben en houden te allen tijde veilig moet zijn en moet blijven, maar dat dat niet altijd is. “Neem nou inbraak. Voor het digitale tijdperk liet een inbreker negatieven links liggen, maar nu wordt de harde schijf meegenomen. En dan hebben we het nog niet over harde schijven die kapot gaan. Ik ben ook wel eens verbaasd. Wij, fotografen, behoren tot de eerste doelgroep die professioneel te maken kreeg met digitalisering, maar we stoppen ons levenswerk negen van de tien keer op schijven die eigenlijk voor de amateuristische markt goed zijn. Beeld wordt bovendien ‘zomaar’ overgedaan naar een datacenter, maar een freelance fotograaf wordt niet individueel eigenaar van dat deel van de hardware in zo’n datacenter.”

Dataopslag

Juan Vrijdag ging zoeken naar oplossingen, maar kwam er geen een tegen waarbij je een eigen website met portfolio en de fysieke opslag van elkaar kunt scheiden. “Als je namelijk bij een gescheiden aanpak te maken krijgt met een faillissement kan men niet aan je data komen, want er is sprake van twee verschillende entiteiten.” Hij richtte om die reden 1000iso Image Foundation op, een stichting die op non-profitbasis het gebruik van twee high end datacenters aanbiedt. Vrijdag wil nu fotografen en andere belangenbehartigers interesseren om in de stichting zitting te nemen en zo een belang te krijgen. “Uiteindelijk gaat het erom dat de stichting met fotografen bovenop hun eigen data zit.”

Website

Het volgende doel van Vrijdag was het ontwikkelen van een website die veel meer is dan alleen een portfolio. Hij zocht naar software vergelijkbaar met die van fotoagentschappen. “Iedere fotograaf heeft een website, maar uitgebreide zoekfuncties zijn vaak slecht ontwikkeld en van een degelijk online archief en backup is meestal helemaal geen sprake”. In de afgelopen twee jaar werkte hij met een van de belangrijkste specialisten op het gebied van online beeldarchieven aan hun uitgebreide agency software. Het resultaat is dat de freelance fotograaf nu zelf een professioneel online archief kan opbouwen. Hij kan zijn werk op eigen wijze presenteren, organiseren en bewaren in een persoonlijke digitale online cockpit die werkt op vrijwel alle apparaten. In een ‘password protected area’ kunnen klanten een ‘eigen’ online archief maken. Vrijdag: “Je kunt gezamenlijk aan lightboxes werken, je kunt als fotograaf de klant suggesties doen en in de lightbox zetten. De klant kan bovendien zelf permissies geven aan gebruikers. NGO’s bijvoorbeeld, die persmateriaal willen verspreiden, kunnen journalisten toelaten tot hun afgeschermde deel.”

Web-app voor tablets

Het ontwikkelingen van het online archief en die van de website zijn voortgekomen uit een basisnoodzaak voor Juan Vrijdag. Maar hij realiseerde zich ook dat de markt snel verandert en dat je mee moet veranderen. “Mijn hart ligt nog steeds bij het maken van fotojournalistieke reportages. Maar plaatsing is moeilijk en in gallery’s of musea mag het beeld vaak niet te hard of te zwaar zijn. Toch wil je publiceren. Ik kwam uit op de wens om print te maken en de rest van het fotojournalistieke verhaal in een tablet-publicatie te presenteren.”
Niet alleen zijn eigen werk kan de fotograaf hiermee publiceren, hij kan ook publicaties maken voor derden. Een app laten ontwikkelen is echter razend duur en collega’s die ook app’s laten ontwikkelen betalen, het volle pond bij een ontwikkelaar. Vrijdag zocht naar een simpele en goedkope manier waarmee fotografen aan de slag kunnen. “In een uur beheers je dit. Je stopt er content in van dragend en ondersteund beeld, tekstkaders, video’s tot infographics. En alles kun je ook weer realtime veranderen. ”

De eerste versie van de iPad app is nu verschenen. Vrijdag ziet een breed scala van toepassingen. “Je kunt de app inzetten voor eigen reportages, voor bruidsreportages waarbij alle gasten na afloop een app ontvangen, je kunt samenwerken met journalisten en gezamenlijke publicaties uitbrengen, je kunt opdrachten uitvoeren voor retailers, bedrijfsleven, kunstenaars. Noem maar op.”
Een publicatie in de lucht houden kost ongeveer 5 euro per maand, 60 euro per jaar. “Een dagprijs van een fotograaf kan klanten soms afschrikken. Je hebt er nu een verkoopmotief bij. De fotograaf blijft zijn beeld schieten, rekent daarvoor zijn tarief en de klant krijgt beeldmateriaal en app-publicatie. Daarmee wordt de dagprijs opeens een stuk interessanter, want de klant heeft een publicatiemiddel erbij gekregen, dat normaal gesproken veel geld kost. Wat mij bovendien erg interesseert is de verandering van de klantrelatie. Wordt die sterker, als de fotograaf desgewenst ook een app in beheer gaat nemen?”

Fascinerende zoektocht

De afgelopen twee jaar beschouwt Juan Vrijdag als een fascinerende zoektocht en vooral ook stage. “Als ik ermee kan werken, dan kunnen andere fotografen dat ook.” Vrijdag wil nu met zijn twee partners fotografen interesseren voor zijn diensten. Hiervoor zijn Publis.pro – voor de website en de app – en de al genoemde 1000iso Image Foundation – opslag van archieven in professionele datacenters – in het leven geroepen. “Deelnemende fotografen kunnen beschikken over twee high-end datacenters in Amsterdam en Alkmaar. De hoofdreden dat we dit op non-profit basis gescheiden van onze andere activiteiten aanbieden, is om de veiligheid van de archieven zelf en de maximale transparantie van de opslagmethode te bereiken. Bovendien hebben we de dataopslag buiten het verdienmodel geplaatst, zodat goedkopere of kwalitatief mindere oplossingen niet meer winst opleveren. We willen op dit vlak niet snel en flitsend, maar degelijkheid en duurzaamheid voor onze archieven.”


Abonnement

De diensten zullen worden aangeboden in een abonnementsvorm, waarbij de app mogelijk apart zal worden verkocht. Vrijdag verwacht dat de abonnementsprijzen (website, App-tool, hosting en backup (totaal: 100GB) tussen de 75 en 90 euro per maand bedragen.

Korting NVF-leden

NVF-leden die zich via www.publis.pro deelnemers aanmelden betalen 50,- per maand (per maand opzegbaar) voor alle diensten.

Andere berichtgeving rondom de Grote Freelancersdag, 4 juni 2013

- Foto’s Bas de Meijer
- Mark Deuze “Het plezier moet terug”
- Anne Dilven “Crowdfunding kan oplossing zijn”
- Hans Jaap Melissen: “Uiteindelijk is het een kwestie van gaan”
- Rob Wijnberg: “Ik ben juist benieuwd naar de ideeën van freelancers”
- Mark Deuze: “We leven niet met media maar in media”
- Ilvy Njiokiktjien: “Kom voor jezelf op”
- Dirk-Jan Visser: “Als ik een idee heb ga ik het ook uitvoeren”
- Qracht 500 wint crowdfundingsproject