Marketing: leren denken als de groenteboer van vroeger

dinsdag 25 oktober 2011

Als freelance (foto)journalist besteed je alle aandacht aan het maken van een prachtig product, maar vervolgens weet je maar moeilijk hoe je hiervoor potentiële klanten kunt vinden. Tijdens de tweedaagse training Succesvol ZZP’en in de Markt maken freelance (foto)journalisten een op maat gemaakt marketingplan en kiezen een passende marketingstrategie. ‘Je klanten moeten je leren kennen, je vertrouwen en vervolgens je iets gunnen’, aldus Peter Schneider, die de training begeleidt.

Vroeger gaf de groenteboer je een appel en maakte vervolgens een praatje met je moeder waarna ze uiteindelijk zei: “ach, doe nog maar een kilo appels erbij”. ‘Dat is wat mij betreft marketing’, zegt Peter Schneider. ‘Klanten moeten de kans krijgen om je te leren kennen, om je te gaan vertrouwen en vervolgens jou iets gunnen. Het is een principe dat overal werkt.’

De training Succesvol ZZP’en in de Markt, op 8 en 24 november, laat freelance (foto)journalisten kennismaken met verschillende marketingstrategieën. Die hebben betrekking op ondermeer product, klant of locatie. Peter Schneider: ‘Stel, dat je als journalist heel goed in schrijven bent, maar je durft niet goed de markt op te gaan om nieuwe klanten te werven. Dan is het de vraag of je dat zelf wel moet doen. Je zou jouw bestaande klanten bijvoorbeeld kunnen inzetten om nieuwe klanten te werven door hen een financiële prikkel te geven. Of je biedt hen workshops aan die zij kunnen gebruiken als incentive voor hun eigen klanten, waaronder wellicht potentiële nieuwe klanten voor jou zitten.’

Schneider biedt tijdens de training tal van praktijkvoorbeelden. ‘Wat mij verbaast is dat veel journalisten een verhaal schrijven voor een doelgroep en er daarna niks meer mee doen. Met wat aanpassing past hetzelfde verhaal ook bij een ander medium, en nog een beetje aanpassen maakt het verhaal geschikt voor een weer een ander medium. Zo werk je drie keer hetzelfde artikel uit en dat heeft natuurlijk een enorm drukkend effect op je kostprijs. Een marketingstrategie, die je laat concurreren op prijs. Ik kom die manier van werken nog weinig tegen in de freelance journalistiek.’

De deelnemers aan de training leren hun eigen specifieke markt te definiëren en een geschikte marketing te kiezen die specifiek bij de journalist en zijn product past.

Klik hier voor meer informatie over de training Succesvol ZZP’en in de Markt.